måndag, april 30, 2012

Valborg

Så är det alltså Valborgsmässoafton. Ska du fira det? Hur då?
Här i byn samlas ALLA nere vid sjön där det tänds en stor brasa och man kan köpa sig lite kaffe och en varm korv om man känner för det. Körer sjunger och nån håller det årliga vårtalet. Ett år höll min mamma i det, i år håller hennes goda vänninna talet läste jag i lokaltidningen. Allt avslutas med ett hejdundrande fyrverkeri.
Jag brukar inte gå dit varje år, bara ibland. Sonen har ju tröttnat för flera år sedan och med tanke på att jag möter typ alla familjer från jobbet så är det inte lika intressant som förr.
Det som är kul är alla människor man möter och pratar med, många av dem brukar vara stärkta med en whiskey vilket kan vara roande i sig.
I år ska jag gå, utan sonen. Jag ska träffa MBF och hennes döttrar. Jag tar mig en go promenad dit för det är ingen idé att ta bilen för det finns inte jättemycket plats för bilar vid sjön. Men promenaden brukar också vara trevlig. Det brukar vara som ett litet lemmeltåg, ALLA är på väg till sjön.

När man bor nära Göteborg som jag jag gör så finns ju också cortegen men den har jag inte sett på många år. Liseberg öppnade i går så det finns alltså mycket att göra här i stan en dag som denna.
När jag var ung yngre höll Liseberg stängt på Valborg för det var den stökigaste kvällen på hela året då alla ungdomar festade järnet. Det kanske inte är så längre. Vad vet jag, jag är ju ingen tonåring längre.

Här, vid syrrans matslsbord, satt vi i går kväll och åt tacos och spelade kort.




I går hoppade jag studsmatta för första gången. I år håller den även för mig...

Det kändes i benen att det är en bra träningsform. Jag kanske ska ta och studsa en liten stund varje dag?

Hoppas att du får en fin Valborg!
Kram!

Photobucket

2 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Jag får ont i ryggen av att hoppa. Kanske borde hoppas mer så att den stärks?

Just det, brasa, det borde det vara på gång här nere vid vattnet också, men jag tror jag lägger mig i soffan och beundrar sonen istället.

camillos sa...

Det är ju inte bra att få ont i ryggen...men jag tror att ryggen stärks genom att hoppa. Man kanske kan hoppa försiktigt?