onsdag, mars 07, 2012

Sveriges mästerkock?

Det här med middagsmat är så svårt, tycker jag. Jag vill gärna variera maten och jag är inte rädd för att prova nya recept. Men i vardagsstressen är det också svårt att få tiden att räcka till. När jag kommer hem från jobbet och sonen kommer från skolan så vill jag att maten ska vara klar fort. Främst för att jag är trött och sonen är hungrig. Det är ju alltid en prövning. Särskilt när jag inte har planerat eller förberett något.
En konstig sak jag brukar tänka på är att jag sällan står och steker mat som osar på torsdagar. Pannkakor till exempel. Det beror på att jag går till kören på torsdagar och det är inte alltid jag hinner tvätta håret innan det är dags att gå dit.
Hur som helst, idag gjorde jag mig till. Jag hade hittat ett recept som jag ville prova. Det var en pastarätt med en mustig tomatsås och bacon som toppades med färskriven parmesanost. Inget särskilt eller märkvärdigt om man ser till ingredienserna men receptet lockade mig. Så, när jag kom hem idag slängde jag av mig jackan och satte igång. Jag hackade vitlök, rödlök och morötter. Jag rev parmesanost, stekte bacon och kokade pasta. Jag tyckte att det smakade jättegott.
Men sonen...nja...han tyckte att det var "sådär". Inte äckligt...men det påminde om bambamat! Hallå! Bambamat! Hrmpf! Här snackar vi färska råvaror och tomatsås som fick koka länge och väl. Och färskriven parmesanost!

Jaja, smaken är som baken. Jag fick ut fem restlådor till mig själv och jag tyckte att det smakade allt annat än bambamat. Den där förbaskade bambamaten har förstört min sons smaklökar. Helt säkert. Han kan inte äta vad som helst för det serveras i bamba och där smakar visst allt skit.

Men, som sonen påpekade, så brukar han alltid gilla min mat. Även när jag tillagar nåt nytt recept. Det här var ett undantag, sa han.

Men jag ger inte upp, jag tänker fortsätta prova nya recept. Eller hitta på egna. Det är ju kul att laga mat! Just nu tittar jag på "Sveriges mästerkock" på tv, ett favoritprogram.

Några tankar om detta?
Kram!
Photobucket

5 kommentarer:

Anonym sa...

Absolut tankar om detta ... Ska jag bort på något och vill vara fin (och det vill jag ju!!!) så gör jag heller aldrig någon stekmat. Kul att höra att du är likadan :-)

Så en fråga från mycket otekniska mig. Hur gör jag för att lägga in ett klipp från Youtube direkt på bloggen (antar att det är tillåtet eftersom du alltid har en video i hörnet) ;-) Om jag skulle vilja lägga in en låt till exempel vore det ju roligare att ha den direkt där än att länka ...

Tack, tack och ha en fortsatt trevlig kväll!

camillos sa...

Oj, nu fick jag dåligt samvete...min rubrik över mina videoklipp är ju "Dagens video" och jag uppdaterar minsann inte varje dag...

I somras gjorde jag en liten film för att hjälpa Morran med samma sak, du kan väl kolla på det inlägget och se om du fattar mina instruktioner? Annars förklarar jag gärna igen. Här kommer länken:

http://camillosblogg.blogspot.com/2011/08/pssst-morran.html

Lycka till!

Anonym sa...

Tack snälla du. :-) Då ska jag titta där.

Ellabellas vardag sa...

Tankar om sveriges mästerkockar ja, den där flygplansmaten hade jag varit väldigt glad och tacksam över om jag hade fått på en flygning.

Ditt försök till att göra sonen överraskad lyckades ju inte, men jag tyckte det lät gott. Mums för nya recept.

camillos sa...

Ja det var väl fina måltider på det där planet!