tisdag, mars 27, 2012

Hur ofta skrattar du?

Jag städar idag. Ehh...fast just nu tar jag mig en liten kaffe/bloggpaus. Säg inget till sonen!

Jag har funderat lite på dagens tema på stresshanteringskursen, humor. Det sägs ju att man mår bra av att skratta och det är nog sant. Jag är så glad att jag har ett jobb där jag kan skratta många gånger per dag. Det är kul att ha kul liksom.
Visste du att det finns en muskel kring ögat som aktiveras när man ler ärligt? Inte ett sånt där påklistrat leende som busschaufförer klistrar på fast de egentligen är stressade utan ett leende som kommer från hjärnan och hjärtat. Denna muskel gör att man kan se om det är ett äkta leende. Det speglar sig i ögonen. Visst har man sett folk le fast deras ögon visar nåt annat? Visst blir man glad av ett leende?

Ibland händer det att man får/ger ett leende till en främlig i affären och det blir jag glad av. Om jag inte får ett leende tillbaka så bjuder jag på det.
Idag fick jag ett leende från en pappa när jag stannade vid ett övergångsställe där han och hans son skulle cykla över. Tänk om jag bara hade gasat på, då hade jag säkert fått en ilsken blick i stället.
Det kostar så lite att bjuda på ett leende!

Visste du det att forskning visar att barn skrattar/fnissar 300-400 gånger per dag när de är små och när de går ur grundskolan är siffran endast fem. 5! Inte klokt. Men det beror väl på att det inte passar sig att sitta och skratta i skolbänken. Det finns många såna tillfällen, då det inte passar att skratta. Vem har inte fått ett sånt skrattanfall nån gång...

Min mamma hade problem med det, särskilt när det gällde begravningar. Jag minns en gång när min mosters svärmor, tant Margit, skulle begravas då jag och mamma satt på främsta raden i kapellet och väntade på att begravningsakten skulle börja. Då började min mamma skratta. Inte sådär hysteriskt men ändå...
Jag skämdes och när jag efteråt frågade mamma varför hon skrattade så skrattade jag också. Tant Margit var en gõrgo gumma med mycket humor och mamma kom helt enkelt att tänka på hur rolig hon var. Då var det som att hon kunde se hur tant Margits armar och ben liksom stack ut ur kistan bara för att skoja, därav mammas skrattanfall.


Det sägs att ett gott skratt förlänger livet. Det ska jag tänka på.
Skrattar du mycket?
Photobucket

5 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Det här tycker jag är så oerhört sorgligt. Jag har en väldigt fnissig och sprallig son som skrattar mycket och ofta. Än så länge. Skolan gör vad den kan för att få honom att endast fnissa fem gånger per dag. Morr!

Anonym sa...

Ha ha ha.... Hon var ju bara för skön den madammen!
Å det är du med! :-D
Kram Ulle

Anneli Stålberg sa...

Det finns inget härligare än att möta en okänd människa som ler. Det kan göra ens dag så mycket ljusare.

Maria sa...

Jag skrattar jättemycket!

camillos sa...

Hanna; Javisst blir man arg!

Ulle; DU é la go! Kram och puss!

Anneli; Eller hur?!

Maria; Härligt!