tisdag, mars 20, 2012

KASAM

Idag var det dags för stresshanteringskursen igen och det är verkligen en trevlig kurs. Dels för att vi har en halvtimmas avslappning och dels för att det faktiskt är intressant. Idag pratade vi om tankens kraft och mental träning. Vi pratade om självkänsla, självförtoende och självtillit som resurser för att klara av förväntningar och prestationskrav. Både yttre och inre. Som mental bild fick vi en sån här docka:

Dockan har en tyngd i botten vilket gör att den aldrig tippar över och välter och den tyngden skulle motsvara självkänslan. Ju tyngre botten (självkänsla) desto lättare är det att resa sig igen.

Vi pratade också om KASAM som står för Känsla Av SAMmanhang. Alltså, de som har KASAM kan se sin situation som begriplig, hanterbar och meningsfull. En viss Antonovsky hade gjort en studie på människor som upplevt koncentrationslägrena som visade att de som hade KASAM mådde hyfsat bra trots allt de varit med om.

I samband med min pappas hastiga död var det någon som frågade mig hur jag alltid kan vara så stark, psykiskt. Jag minns att jag inte fattade nånting av det. Jag som inte ens kunde handla mjölk för jag var helt handlingsförlamad. Jag kunde inte knappa in koden på mitt bankkort. Jag kunde absolut inte göra två saker samtidigt. Det är väl inte att vara stark?
Jag vet att jag uppfattas som stark av många och det kanske jag är. Kanske för att jag har genomgått många jobbiga livskriser, det som inte dödar en stärker en? Fast jag var nog ganska stabil före alla kriser. Just när krisen kommer, hastigt som den oftast gör så känner jag mig allt annat än stark och då vette sjutton om jag har KASAM. Äsch, jag vet inte. Jag är ju inte den enda som har genomgått kriser.

Jag kanske fick min botten fylld av självkänsla som barn, det kanske är den som gör mig stark. Den kanske gör att jag reser mig upp igen. Det låter i alla fall bra. Vi säger väl att det är så.

Vilket snurrigt inlägg det blev, men det var ett intressant ämne.

Annars, då? Själv har jag och sonen hunnit med en liten shoppingtur på Allum i dag. Det var ju trevligt! Ja, jag slank in på Panduro också såklart!  ;)

Må så gott!
Photobucket

5 kommentarer:

Nim sa...

Själv har jag det ganska bra...lite tråkigt, längtar ut till verkligheten.

Verkar som att du kom i tid till stresskursen, bara det!

Så vill jag oxå åka till Allum och shoppa lite...

mockapocka sa...

Har du slut på köpstoppet Nim? ↑

Jag tror på det där med att du fylldes på rejält som barn. It makes sense. Oavsett vad som händer och hur stark eller svag du känner dig, så vet du vem du är.

camillos sa...

Nim; välkommen tillbaka till verkligheten i morgon!

Mockapocka; ja det kanske är så. :)

Hanna Lans sa...

Mycket bra beskrivning tycker jag. Ska tänka å den framvöer när jag reser mig igen. För falla kommer jag säkert göra många fler gånger i livet ...

camillos sa...

Ja, jag tycker att den där dockan var en bra mental bild. Det känns skönt att veta att man alltid kan resa sig igen, även om man faller...