söndag, mars 25, 2012

Jag dööööör!

Ni som har hängt med i min blogg vet kanske hur löjligt rädd jag är för möss. Idag dog jag nästan av skräck då jag fick syn på en livs levande mus i min hall.
Vi backar lite. Som jag tidigare berättat så skulle jag röja i min hall idag för den ska snart rivas och en ny hall och balkong ska byggas. Den är inte ens isolerad och den har varit i det skicket i många år, sedan min bror nån gång skulle bygga om där men aldrig blev klar. Det är min yttre hall jag pratar om, där vi har hatthylla och skohylla. Och en himla massa bröte. Det låg till exempel lite isolering på en stor kartong med gamla leksaker från sonens rum. När jag flyttat undan det så fick jag syn på att det låg en stor hög med vad som visade sig vara gräsfrön på golvet. Gräsfröna kom från en liten säck som stod på en regel i den oisolerade väggen, alldeles bakom en liten garderob.

Högen med frön var blandad med musskit och först tänkte jag väl att "jaha, här har det bott en eller flera möss i vinter". Äckligt, men jag tänkte väl att de hade gått ut i vårens sköna värme eller nåt.
Jag tog fram dammsugaren och ganska snabbt var påsen full. Jag tömde ur den i en säck och fortsatte suga. Ännu en gång tömde jag påsen i säcken. Ja, jag hade handskar på mig! Såklart.
Jag fortsatte dammsuga när jag helt plötsligt fick se en mus kila iväg bakom garderoben.
Jag skrek rakt ut, släppte dammsugarslangen och sprang fort som attan ut via den öppna ytterdörren.
Där stod jag på trappen och skakade och rös. Jag vågade knappt sträcka mig in och dra ut sladden till dammsugaren som fortfarande var igång.
När jag hade stått på trappan och skakat i några minuter kom sonen och min systers man hem med bilen så jag skickade in min systers man i min hall. Själv tänkte jag aldrig mer gå in i huset.

Tyvärr var klockan så mycket så det var dags för mig att hoppa in i duschen och bege mig till kyrkan där vi skulle sjunga med kören. Vi hade en fantastiskt rolig gudstjänst med massor av musik och glada församlingsbor i bänkraderna.

På väg hem från kyrkan köpte jag ett två-pack med musfällor. Den ena har sonen ställt framför den kvarvarande högen med frön. Den andra får jag inte till, det går inte att få ordning på den.


Jag har faktiskt gått in i huset men jag vette sjutton om jag kommer att våga sova i natt. Jag har haft mardrömmar om möss förut...gissa om jag kommer att drömma i natt.

Detta är ju så töntigt men jag kan inte rå för det. Jag är modig och stor och stark i många avseende men när det gäller möss...

Nu önskar jag verkligen att jag hade katt. Jag har bestämt mig för att inte skaffa nån ny katt...men egentligen vill jag ha katt för katter är så fina och goa. Mina två katter jag hade förut var suveräna på att fånga möss. Utomhus alltså, näbbmöss och så.

Håll nu tummarna för att den där äckliga musen dör en plågsam död i fällan i natt!!
Photobucket

5 kommentarer:

Maria sa...

Fyyyyy! Jag är oxå livrädd för möss och jag hoppas innerligt att den lilla rackaren fastnade i fällan inatt!

mockapocka sa...

Jag håller tummarna.
Hoppas sedan att den döda musen fungerar som avskräckare för musens kompisar och eventuell familj. De ska veta sin plats. Och platsen är i skogen. Punkt.

vally sa...

Jag ömmar lite för kraken.
Jag vet. Vad ska man göra.

camillos sa...

Maria, tyvärr var fällan tom i morse...och nu i eftermiddags.

Mockapocka; exakt! De hör hemma i skogen. Jag skulle ju inte få för mig att störa dem ute i skogen och bygga bo i deras hem liksom.

Vally; jag ömmar inte för kraken. Inte alls. Hoppas han går rakt i fällan. PANG!

camillos sa...

Maria, tyvärr var fällan tom i morse...och nu i eftermiddags.

Mockapocka; exakt! De hör hemma i skogen. Jag skulle ju inte få för mig att störa dem ute i skogen och bygga bo i deras hem liksom.

Vally; jag ömmar inte för kraken. Inte alls. Hoppas han går rakt i fällan. PANG!