tisdag, maj 10, 2011

Kreativitet

Idag har vi haft studiedag på jobbet med diverse olika aktiviteter. Vi inledde dagen med en föreläsning om kreativitet (tack Mockapocka, inspirerande som vanligt!!!), sen gick vi en promenad utomhus där vi utmanade våra sinnen,vi åt god lunch, hade en liten kort stund i våra arbetslag och till sist fick vi lära oss hur vi ska sköta vår nya kompost.

När vi pratade om vår kreativitet konstaterade vi att man kan ha olika sätt att uttrycka sig och att man är bättre på vissa sätt. Själv konstaterade jag att jag använder mig av många olika sätt men inte är särskilt bra på något av dem... Okej, lite bättre på vissa sätt kanske. Mest för att jag tycker att det är kul. För min egen del alltså. Jag är ganska kreativ när det gäller scrapbooking och korttillverkning, jag älskar att sjunga, jag gillar att skriva (typ blogga). Jag önskar att jag var riktigt bra på det! Jag önskar också att jag var lite, bara lite, bra på att måla/rita.

En sak till vet jag att jag är riktigt urkass på och det är tyvärr att uttrycka mig, tala för mig, och prata om nåt inför grupp. Jag gör det när det krävs men jag är ingen talare, så är det. Jag är också riktigt urkass på att prata om mig själv i till exempel lönesamtal... Det finns många tankar och idéer här inne i knoppen men när jag ska berätta om dem...jag tror att folk tröttnar på mig.

Jag har i alla fall turen att ha duktiga hantverkare runt omkring mig. Idag var brorsan här och gipsade i mitt nya kök och sen kom plastfarfar och slipade, spacklade och målade lite. Fasen vad bra det blir! Idag bjöd vi målarfarfar på indisk mat. Eller...ja...okej...det var en glasburk från Ica med Tikka masalasås som jag hällde på min brynta kyckling. Men det var gott!

Här fogas det!
Taket är målat en gång nu.

Jag är så nöjd med min murstocksvägg som nu är lackad!
Sen kommer jag att satsa på några fina ljushållare i smide eller nåt.

Snart är det dags för målarfarfar att sprutmåla det höga taket i vårt nya vardagsrum.

Det är faktiskt så att alla som har varit och sett vårt byggprojekt har kommit med små idéer och en del har vi (jag) valt att satsa på. Det är ju i samspelet med andra man kan bli så där rackarns kreativ och då kan man se på saken i ett nytt perspektiv. Det har varit väldigt tydligt nu när vi bygger om. Kul!

3 kommentarer:

mockapocka sa...

Det är ju helt fantastiskt vilket bygge ni har på gång. Nästan som att bygga ett helt nytt hus!

Men jag måste bara opponera mig lite mot det du skriver om din kreativitet och förmåga. Håller inte med dig helt enkelt. Du är inte bara lite bra utan VÄLDIGT bra på många områden (ex.vis scrapping, att möta människor, sjunga för att inte tala om IT!), JUST för att du en kreativ person som har förmåga att tänka i nya banor.
Och vad är det för struntprat att du är kass på att uttrycka dig?!? VI har ändå jobbat ihop i sju-åtta år så jag borde ha märkt det by now i så fall. Och det har jag inte. Jag är i och för sig inte med på dina lönesamtal men jag tycker inte dom räknas. De är bara...för mycket liksom.

Heja på med den kreativa husprocessen!

vally sa...

Stämmer in i ovanstående lovsång.

camillos sa...

Mockapocka, Mockapocka! Du é la för go´! Du har nog lite rätt...babbla kan jag nog. Men jag känner att när det handlar om viktiga saker så där inför grupp...