tisdag, december 20, 2011

Vad är det som färgar himlen så vacker?

Klockan närmar sig halv tolv och jag borde kanske sova nu men...jag ÄR en nattuggla. Jag har nytt sovrum sedan en tid tillbaka och i mitt nya sovrum finns ett nytt fönster som vetter åt ett helt annat håll än i mitt gamla sovrum. Nja, det kanske är synd att kalla detta för sovrum just nu. Den nya väggen som skiljer min och min systers familjs lägenhet är inte klar på min sida av huset. Reglar och nån sorts träskiva är vad jag stirrar på dagligen och då tänker jag att jag minsann snart ska bygga klart den där väggen själv. Fast jag borde väl vara försiktig nu när jag är nyopererad i buken...

I alla fall. Mitt nya fönster fick ju bara häromdagen lister omkring sig. En adventsljusstake står där och lyser upp de gråa vinterkvällarna. Men jag har varken gardiner eller rullgardin. Det känns inte kul att sätta upp nåt sånt när mina väggar inte är klara. Äsch, jag ska ju bara sova i rummet.

Just det, på tal om att sova så ligger jag och tittar ut genom mitt fönster på kvällarna (nätterna) innan jag somnar och det är nästan som att titta på en ny tavla varje kväll. I går kväll var det stjärnklart och då lyste Orions bälte rakt in på min säng. Nja, så starkt kanske det inte lyste. Men det kändes nästan som att sova under bar himmel när jag såg de glittrande små ljusen långt, långt där borta.

Idag är det molnigt och färgen på himlen är rosa. Längst ner i min tavla (fönstret alltså) ser jag trädtopparn från vår vilda och höga häck som svarta siluetter mot den rosa himlen. Mycket vackert. Vem kan sova då? Jag ska försöka sova nu.
Godnatt!
Photobucket

Inga kommentarer: