söndag, april 10, 2011

Skrot och skräp

I går vaknade jag före tuppen för vi hade storstädning här i trädgården. Nu menar jag inte vanlig vårstädning med krattning och rensning i rabatterna. Jag menar storstädning, big time!
Exakt klockan nio kom min systers båda svärföräldrar med respektive med sina arbetshandskar och glatt humör. Då var jag knappt vaken och jag fick slänga i mig en kopp kaffe och ta på mig mina arbetshandskar snabbt som attan. Jag som älskar lördagsmorgnar med dess lata sköna lugn...

Vi hade ju tur med vädret, solen sken på oss hela dagen. Min bror och hans sambo kom lite senare och hjälpte till. Så vi var alltså tio personer och vi slet som djur ända tills på eftermiddagen. Då hade vi fyllt en blandcontatiner med allt möjligt skräp och en skrotcontainer med bland annat ett helt oanvänt badkar, sonens gamla loftsäng, bildörrar, bilskärmar och några cyklar.





Vi hann också rensa och klippa en hel del. Den gamla vildvuxna häcken fick sig en rejäl omgång och ett buskage som visade sig vara kvitten blev rejält ansad.
Kvar på tomten finns en himla massa tegelpannor, fyrtioåtta däck, gips, den nersågade trädkojan, gips, motorer och gips. Glömde jag gips? Det finns också grenar och kvistar till förbannelse. Och nu är det eldningsförbud...dåligt tajmat! Undrar om man får lov att elda i tunna? Fast vi har ju eldast sönder vår tunna, så vi måste skaffa en ny. Eller två. Eller tre.

Det är i alla fall väldigt skönt att vi fick gjort så mycket, även om det är mycket kvar. Tyvärr sa min ömma kropp ifrån efter några timmars slit. Mina tennisarmbågar värkte nåt fruktansvärt och nästan alla leder i mina händer ömmade. Idag är det okej i armbågarna men mina händer...jag kan inte lyfta nånting med min högra hand.



Hoppas det blir bättre tills nästa gång då vi ska fortsätta.
Fast jag lär inte vara den enda från gårdagens slitsamma arbetspass som har ömma leder idag. Alla jobbade grymt bra. Vi hade en trevlig dag med fikapauser på syrrans altan och korvgrillning i solen!

2 kommentarer:

Hanna sa...

48 däck? Herregud, hur och varför? Förresten finns världens bästa värk-gubbe i Gbg. Hojta till om du vill ha numret. Tennisarmågar o-dyl försvinner på ett kick!

Ellabellas vardag sa...

Härligt med storstädning. Kan tänka mig att det blir mycket när man har hus och trädgård... Hm 48 bildäck!??

Du får vila armen ett tag nu!! Använd kortkommandon på tangentbordet... ;)