fredag, april 01, 2011

Heureka

Gårdagens besök på Navet i Borås var lärorik på många olika sätt. Matematik är väl ett sånt ämne i skolan som en del minns med fasa. Eller inte alls kanske. Men mycket beror helt klart på läraren. Ta bara pi som en del minns hur man använder om man har en miniräknare. Men har man då verkligen lärt sig hur pi fungerar?

På navet fick vi med hjälp av band lära oss hur enkelt man räknar ut att omkretsen på en cirkel alltid är diametern X 3,14. Tänk om alla skolelever fick lika många chanser att lära sig olika saker på det sättet. Konkret och enkelt. Det var Arkimedes som räknade ut detta med pi för över två tusen år sedan. Det var samma man som sprang genom stadens gator och skrek Heureka ("jag har funnit (det)") när han hjälpte nån kung att räkna ut guldhalten i ett mynt. Sägs det.




Här mätte vi omkretsen. Som alltså var diametern X 3,14.
Ett av trixen vi lärde oss i går var följande:
Man har X antal gröna stenar i en grön påse och X antal röda stenar i en röd påse. Det behöver inte vara samma antal i de olika påsarna. Man ber nån plocka ut tre (eller valfritt antal) stenar ur den gröna påsen och lägga i den röda påsen. Sen plockar nån tre stenar ur den röda påsen (samma antal som ur den gröna påsen) och lägger dem i den gröna påsen. När man sen häller ut stenarna så är det alltid lika många stenar som skiljer sig i varje påse. Kanske inte tre, men ligger det en röd sten i den gröna påsen så kan man vara säker på att det ligger en grön sten i den röda påsen. Alltid. Så här är det (tjejen som guidade oss på Navet berättar):


Fiffigt va?

Jag är en sån person som alltid måste pilla på allt. Jag vet inte om jag var ett särkilt besvärligt pillande barn men nu är jag sån i alla fall. Jag bara måste känna på olika material eller bara måste trycka på knappar jag ser. Det passade bra att vara sådan på Navet för de hade egentligen bara en enda regel;
Man måste ta på allt! Hihihi! Underbart!

Vi åt lunch på Högskolan där jag har ätit så många luncher förut. Trevligt att vara tillbaka i kunskapens korridorer! Ja du Newyorkmamman, Borås är nog en trevlig stad. Gillar ni Galenskaparna? Det gör jag. Galenskaparna gillar visst också Borås. Eller är det New York de sjunger om? Skit samma. Lyssna vettja!


På Navet jobbar de mycket med en drake som faktiskt kan spruta eld på riktigt. Säg det inte högt men man kan faktiskt få den att spruta eld om man köper det där pulvret som jag inte minns namnet på från nån kemfabrik som jag inte heller minns namnet på. Barnen som besöker Navet blir garanterat förvånade när de ser draken spruta eld i alla fall.
Draken heter Berta och då kom jag naturligtvis att tänka på min mammas gamla moster Berta som bodde i just Borås. Draken är säkert döpt efter mammas moster som bodde ganska nära Navet. Inte för att moster Berta var en drake, tvärtom. Men ändå.


Här sitter min mamma och pekar på något
och bakom henne står moster Berta.
Kortet är inte taget i Borås utan i Kalmar hos min morbror som bodde där.
Året var 1966 och min mamma var gravid med min bror.

Nu ska jag fira helg precis som vanligt med fullspäckat schema. Fast det är bara trevligheter inplanerade. Själv då?

3 kommentarer:

mockapocka sa...

Det är klart att Berta är döpt efter din moster. Lika logiskt som stenarna i påsen eller omkretsen på en cirkel.
Navet var fantastiskt!

Nim sa...

Jag skall har tagit på hela familjen sina finjackor, för vi skall minsann åka till stan, och då menar jag inte centrum i lilla byn, utan stanstan, stora city.

Vi skall på cinomatograf och dom har fått varsin peng att köpa popcorn eller klubba för. Saften har jag blandat till hemma, tur vi även hade engångsmuggar så att dom slipper dricka direkt ur, Tuppewaren.

Kanske festar vi till ordentligt så att dom öven får åka en hållplats med spårvagn, men den tåls att tänka på.

Ha det nu, så syns vi...om jättelänge!

camillos sa...

Mockapocka; Navet återkommer jag gärna till!
Nim, hoppas ni hade kul i stora staden! Ja, vi ses...om jättelänge!