onsdag, september 08, 2010

Valet 2010

I år är första gången på länge som jag inte tänker jobba i valet. Jag brukar jobba som ordförande bland valförättarna i en vallokal. Det är visserligen roligt och man träffar många intressanta och många ointressanta människor.

Men att vara ordförande innebär inte bara mer betalt än de andra, de innebär också fler uppgifter och mer ansvar. Dels måste jag åka in till valnämnden i Göteborg och hämta röstlängderna veckan innan valet och sent på valnatten när alla röster är räknade måste jag med ilfart åka in till Gustav Adolfs torg och få mitt jobb godkänt av ett gäng kontrollanter.

Det är alltid lika pirrigt för jag är alltid rädd att jag har missat något eller glömt något. Men jag får ju ändå säga det att det är väääldigt svårt att fuska i valet här i Sverige, ja rent av omöjligt. Det är ju bra!

Varför ska jag inte jobba i valet i år då?

Jag känner inte för det. Så enkelt är det. För även om det är ganska kul så är det också tröttsamt då man är igång i ca 16-18 timmar i sträck. Jag måste ju ha ork kvar till mitt riktiga jobb! Ett jobb som just nu stortrivs med!

Så, valdagen i år tänker jag gå och rösta med inget mer.

Ska du rösta?

Har du bestämt dig?



3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, inte tänker jag rösta på Lars Ohly i alla fall...Usch vilken mansgris....Vem tror han att han är, ska han bestämma att jag ska brsötpumpa?????Aldrig, no way José som man säger!!!!Då strejkar jag!!!!!Skaffa dig egna bröst att pumpa med så får du se hur det känns!!! Så, jag har bestämt mig ja...

Åke sa...

Ja, jag har bestämt mig. Jag ska rösta på Europeiska Arbetarpartiet (EAP).

Anledningen är följande: De har sedan länge sagt att hela finanssystemet är genomruttet och att det bara är en tidsfråga innan detta kommer upp till ytan och får ödesdigra konsekvenser i arbetslöshet och indragen välfärd. Deras förslag kanske inte var så populära när de yttrade dem först (vem vill höra att ekonomin går dåligt och att vi måste ändra vår "livsstil" och betrakta våra fördomar och se om vi inte måste ändra något radikalt?).

Nu är finanskrisen ett etablerat faktum. Trots detta fortsätter de andra partierna som om ingenting hade hänt. Dvs: de har inte omvärderat sin politik efter de misstag de begått (t ex att de inte lyssnade på EAP:s varningar).

Sedan främjar man missnöjespartier som Sverigedemokraterna för att suga upp missnöjet och rikta det mot försvarslösa invandrare, som ju inte är de som skapade krisen!!!

Så jag uppmanar alla som vill göra något vettigt av sin röst att rösta på EAP! Släng definitivt inte bort din röst genom att rösta på något parti som inte gjort något åt att lösa krisen. (Och att ligga på soffan löser inte heller någonting.)

camillos sa...

Bra att ni har bestämt er!