fredag, september 17, 2010

Fredagsmys

Äntligen fredag! Tyvärr var jag tvungen att åka till byns enda affär för att inhandla lite fredagsgott och det var lika kaotiskt som alltid på fredagar. Varför måste alla handla på fredag eftermiddag???? Det är ju tur att jag självscannar så jag slipper stå i de många långa köerna!


Sen åkte jag och sonen till byns lilla China/Thai-restaurang för att köpa med oss lite god mat. Där var det också fullt med folk. Hela tiden någon som kom och någon som gick med sina kassar fulla av väldoftande plastburkar. Vi brukar handla mat där ibland och det gör vi dels för att det smakar bra och dels för att de är så trevliga. Tja, att det inte finns något annat alternativ i byn spelar ingen som helst roll.


Tjejen som tar emot beställningar och lämnar ut mat hade fullt upp idag. Jag och sonen fick sitta ner i ca tjugo minuter innan vår mat var färdig men det gjorde ingenting för ibland är det så roligt att bara sitta och titta och lyssna på folk.

Alltså, det händer inte så mycket på en liten China/Thai-restaurang i en sån här liten håla. De har inte ens rättigheter...


Men jag måste bara få berätta vad tjejens standardfras är och då måste du tänka dig den kinesiska brytningen för att det ska bli så rättvist som möjligt:


"Hej, hal du beställa?"


Det går ju inte att svara på den frågan. Nej jag har inte beställt och ja jag vill beställa borde bli mitt svar varje gång. När jag har beställt så säger hon alltid:


"Det tal tugo minuter, vill du ha kaffe?"


Kaffet tar man i en termos och det brukar smaka gott.


När vi satt och väntade på maten idag så sprang den stackars stressade men dock glada och trevliga tjejen fram och tillbaka med lappar och kassar och munnen gick på henne hela tiden:


"Nummel tletti och nummel femtitå och estra cullysås!" eller "två vålullal och flitelade läkor" och "smakelig måltid!"


Tänk vad lättroad jag är... Maten smakade i alla fall gott som vanligt!

2 kommentarer:

Nim sa...

hahhaaaa man läste verkligen med kinesisk brytning.

Ellabellas vardag sa...

Samma här . . . jag läste högt dessutom :) Haha