lördag, september 18, 2010

Här är ditt liv

I kväll kommer ett avsnitt av "Här är ditt liv" med Ingvar Oldsberg. Jag har inte sett de två första delarna i serien och jag vet inte om jag ska se kvällens avsnitt heller.

Men jag kom att tänka på vad min syster sa för många år sedan då det var Lasse Holmqvist som var programledare. Då fanns det ju bara två tvkanaler så utbudet var inte allför stort. Hela familjen brukade sitta och titta på "Här är ditt liv". Jag minns mest två avsnitt, det ena var med Birgit Nilsson. Det minns jag nog mest för att jag brukade imitera hennes speciella sätt att prata. Hmm, jag kanske också skulle bivit operasångare. Eller inte...

Det andra avsnittet som jag minns mest är det när Lill-Babs satt i studion och alla hennes män radar upp sig medan de sjunger "Är du kär i oss ännu, Fru Svensson".


Jag glömmer aldrig min systers kommentar då alla dessa män i frack stod där på rad. Min syster var då åtta år och hon sa:

- Mamma, är Lill-Babs en hora?

Varför frågade hon det, kan man undra? Jo det började med att familjen tittade på Vilhelm Mobergs "Utvandrarna" nån tid innan detta. Det fanns en scen när alla utvandrarna åker amerikabåten då Kristina upptäcker att hon har fått löss. Hon beskyller då Ulrika för att ha smittat ner henne och...ja, se själva vad hon säger:


När min syster såg detta frågade hon mamma vad en hora är och mamma slingrade sig ut ur situationen genom att säga att en hora är en kvinna som har många män.
Precis som Lill-Babs, eller hur?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, det stämmer. Precis som Lill-Babs. Men menar du begreppet hora i din mammas tolkning eller i den mer vedertagna?

Newyorkmamman sa...

Ha ha, det minns jag att du var mycket bra på ja, Birgit Nilssonrösten. Det och mycket annat! Kram.

camillos sa...

I mammas tolkning såklart. Hon må ha haft många män den där Lill-Babs men jag tror att det var kärlek inblandat i varje enskild romans/äktenskap...
Nähä, minns du det Newyorkmamman?! Hahaha!

Anonym sa...

Tror du inte att det har varit en hel del "romanser" vid sidan om de som var med i Här är ditt liv?

camillos sa...

Säkert! :)

Newyorkmamman sa...

Nu kunde jag se Lillbabsklippet. Det är nog ett utav de starkaste TV-minnen jag har. Jag minns att jag satt och tittade på avsnittet hos en gemensam klasskamrat. Hennes mamma hade vuxit upp med Lillbabs och hon snörpte på munnen när alla karlar kom in och sa ungefär vad din syster sa! Men hon menade det i sin rätta bemärkelse. Hon tyckte inte så mycket om Lillbabs antar jag...

Anonym sa...

Fattar jag dig rätt, Newyorkmamman, när du skriver att din kompis mamma "vuxit upp med Lill-Babs" att de var barndoms-eller ungdomskamrater? I så fall visste hon nog vad hon talade om och drag sina slutsatser därefter.

Ellabellas vardag sa...

Haha, vilka härliga minnen! :)