måndag, september 05, 2011

Så var det dags igen!

Jag hatar att ha saker som hänger över mig. Saker jag borde göra, samtal jag borde ringa, brev jag borde svara på och så vidare. Det är inte det att jag skiter i det eller att jag har glömt av det. Nädå, det kan gnaga i mig länge och så tänker jag att jag minsann ska ta tag i det där i morgon. Eller på måndag.

Som det här med bilbesiktning. I juni fick jag ett brev från bilprovningen som meddelade att de hade bokat in mig på en tid i september. Tiden skulle vara min om jag bara betalade in 300 kronor innan den sista augusti. Snällt, va? Brevet lade jag på elementet i min hall och där har det legat ända tills idag. Jaa, jag vet...hela sommaren. Jag har onekligen gått förbi det där brevet vid många tillfällen. Jag har inte tittat på det en enda gång sedan jag lade det där men i ögonvrån har jag ändå sett det ligga där. Jag kan nästan svära på att jag har hört brevet viska till mig. "Camillos - glöm inte att betala"
Jag måste besiktiga min bil innan nästa månadsskifte annars får jag körförbud. Fast...det kanske jag får ändå med tanke på vilken bil jag kör omkring med. Gammal och skruttig är den. Lite som jag alltså. Gammal och skruttig.


Som du förstår så betalade jag aldrig in de där trehundra kronorna innan sista augusti, alltså hade jag förlorat min bokade tid. Det visste jag. Jag visste också att det inte är så himla lätt att få en tid som passar mig. Jag menar, vem i hela Götaland kan besiktiga bilen en onsdag klockan 09.40? Inte jag i alla fall. Eller alla andra som jobbar dagtid.

Jaja, det jag ville komma till var att jag nu har bokat en tid som passar mig alldeles ypperligt. Det fanns gott om tider som passade mig. Så var det aldrig förr minns jag. Men nu kan jag släppa det. Nu behöver jag inte gå omkring och ha det hängandes över mig.
Fast nu kom nästa grej som hänger över mig. VAD kommer de att hitta för fel? VAD kommer det att kosta? VEM ska hjälpa mig att fixa felen? Förra året monterade jag faktiskt min nya lyktinsats alldeles själv och det är jag ganska stolt över. Och lite imponerad. Helt korkad är jag inte. Men när det kommer till att svetsa eller byta bromsarna...

En sak i taget va? Den dagen, den sorgen. Nu ska jag se på dagens avsnitt av IDOL!

2 kommentarer:

Ellabellas vardag sa...

Jag hade alltid samma problem jag med, med bilprovningen, pengar och tid... sedan det som skulle fixas till efteråt. Det är nackdelen med bil. Annars vill jag nog gärna köpa en igen. Saknar att kunna vara oberoende av bussar och spårvagnar!

camillos sa...

Precis, jag vill ju inte vara utan bil...