torsdag, september 01, 2011

Musik ska byggas utav glädje...

...av glädje bygger man musik!

Jag har varit på höstens första körövning, äntligen! Det känns bra att vara igång igen. Det ÄR så kul med musik! Min dunderförkylning ligger kvar och retar mig lite i halsen men det gör ingenting, vi var fler som var lite förkylningskraxiga idag.
Höstens program är spikat och i oktober ska vi köra favorit i repris. Vi genomförde detta projekt som heter "resa mellan tvivel och tro" förra hösten. Det är så härlig musik, skriven av ett gospelsjungande par här i Göteborgstrakten. En av låtarna heter "Vingslag" och den ska vi även sjunga på lördag på min systersons dop. Vi är tyvärr inte så många på lördag men det gör ingenting heller för när man känner för ett musikstycke så sjunger man det så hjärligt och då låter det bra.

Här kommer ett klipp med "Vingslag" som är filmat under förra årets konsert:



Jag ska givetvis stå med framme i kören och sjunga på lördag men det finns stor risk att jag börjar lipa för det är så mycket känslor i denna fina sång. Jag tänker så mycket på mina älskade föräldrar som inte har fått uppleva min nya lilla systerson men nånstans kan jag tro att de finns med oss och om vi kunde höra dem så skulle de säkert sjunga med och samtidigt breda ut sina vida vingar över vår lilla familj. Min mammas äldre syster och yngre bror kommer till dopet och jag kan nog inte ens titta på dem när vi sjunger för jag ser så mycket av mamma i min moster men också i min morbror.
Jag vet, detta är ju en glädjens dag, men jag vet hur musik påverkar mig...jag får väl bita mig i kinden eller nåt.


Min syster, som också sjunger i min kör, ska sjunga en sång till sin son. Vi som är med från kören ska sjunga med i refrängerna på den också. Det är en helt underbar visa som Mojje (min favorit) har skrivit till sin son.
Ja, du tror rätt. Jag kommer nog att lipa då också. Min syster sjunger den så fint!! Här kommer en video med denna fina visa som jag hittade på Youtube:



När min syters båda barn döptes (de döptes samma dag) så sjöng jag och min syster "Det gåtfulla folket" och vår pappa spelade dragspel.

Nu är klockan nästan midnatt så jag borde gå och lägga mig. Doptavlan som jag broderat ska jag rama in i morgon. Sen ska jag stå hela eftermiddagen och ordna med smörgåstårtorna till dopet. Eller, rättare sagt, smörgåsbakelserna. Mums!

Godnatt!

2 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Jag gråter alltid när jag sjunger. Oavsett sång. Konstigt, men jag blir så sentimental. Vilken fin dag ni har planerat!

Anonym sa...

Jag är också med i en gospelkör och jag gillar verkligen den typen av musik, svängigt och glädjefyllt. Min första övning dröjer ända till den tolfte...