tisdag, mars 22, 2011

Ta ingen skit!

Ibland knyter man liksom ihop påsen på ett oväntat sätt. Idag var jag och några kollegor på samverkansavtalsmöte/kurs då vi bland annat pratade om att även chefer kan returnera ett beslut som kommer från ovan och då menar jag inte från himlen utan från verksamhetschef eller politiker till exempel. Men många chefer gör nog inte så, returnerar ett beslut, för då kan de anses vara obekväma.
Men om det nu är "tillåtet" så måste man väl för i jösse namn kunna göra det också! I kursen idag skulle vi ha ett samverkansmöte, vi fackliga med chefen, utifrån ett helt påhittat beslut om att det skulle in en massa extra barn i barngrupperna på vår förskola. Då diskuterade vi att även en chef måste kunna säga ifrån när det inte blir bra. Se bara i vården där de har Lex Maria och allt vad det nu heter. Det kanske inte är så bekvämt när någon säger ifrån men man måste ju se till våra barn/gamla/sjukas bästa. Eller?

Man måste stå på sig, annars gör någon annan det!

Okej, till det där som liksom knöt ihop säcken. När jag och sonen fixade middagen förut sa han nåt i stil med "ta ingen skit". Precis!

Jag kom också osökt att tänka på min kära lilla mamma. Hon hade många idoler, allt från Jesus till Ozzy Osborn till Lasse Berghagen. Och Grynet. Kommer du ihåg henne?
"Ta ingen skit" var Grynets slogan. Tyvärr hittar jag inget Youtubeklipp när hon säger det så det fick bli ett helt annat, bara så du får se henne.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Min lilla åsikt om era rektorer, är att de överlag är hyfsat bra. Som också förstår att de där vc i n t e är hyfsat bra. Och går man emot dessa så finns risk för förflyttning eller värre. Men vad göra? Gå samman, säger jag, förenen eder! En god gammal strejk?

camillos sa...

Tyvärr får vi inte strejka så länge vi har ett kollektivavtal. Jag har faktiskt strejkat en gång under mitt yrkesliv, jag tror vi höll på i en vecka eller nåt. Fast om det gjorde så mycket för lönen vette sjutton...

Hanna sa...

Jag tänkte att både ni och era rektorer borde gå samman. Inte bara ni barnskötare och förskollärare. Fast då blir väl jag tagen för att jag var uppviglaren förstås...

camillos sa...

Ja absolut borde vi gå ihop med våra förskolechefer, de vill naturligtvis också att verksamheten ska vara så bra som möjligt. Särskilt för barnen. ;)