onsdag, augusti 04, 2010

WWW

Snart börjar jag sjunga i kören igen - äntligen! Jag börjar resan bli sugen så jag kollade in lite gospelmusik på Youtube.

Men sen sökte jag för skojs skull på orten där jag bor och det kom upp flera filmer från denna lilla byhåla. Men inga trevliga filmer. Jag blev alldeles förskräckt. Helt plötsligt kände jag mig som en gammal töntig tant när jag klickade på den ena filmen efter den andra. Flera filmer var gjorda av några flickor som jag känner till, några av dem har gått i sonen klass. Dessa söta små flickor hade klippt ihop filmer med bilder på sig själva i ganska utmanande klädsel. Sen ska vi inte tala om vilken musik de hade lagt till filmerna, eller i alla fall texterna på musiken...
Vart tog de söta små flickorna vägen som jag minns från skolavslutningar med tårtkalas i klassrummet? Har de blivit bortrövade och ersatta med små robotar som ser likadana ut, med likadana utmanande klädsel och överdrivet smink?

Andra filmer som jag såg hade killar från orten lagt ut. En film var när en kille som jag känner till var, för att säga det på ren Göteborska; sketfull. Hans kompisar hade filmat honom i diverse sammanhang på olika ställen här på byn.

Några andra killar hade filmat när de ställer till med jäkelskap i byns enda matbutik. Jodå, han som syns i bild känner jag mycket väl till och man kan väl säga som så att jag inte blev direkt förvånad att det var just han som betedde sig så. Inte förvånad men förskräckt. Vet hans föräldrar om att deras son skämmer ut sig på det sättet? Var finns hans föräldrar?

En annan film visar hur flera hundra bilar samlas på parkeringen utanför byns enda matbutik och hur de i samlad trupp ger sig iväg till "hemlig plats" för att köra streetrace. Men hallå! Jag blir så ilsk när jag ser det! Jag vet att en del av tjusningen med streetrace är just det att det är olagligt men fattar de inte att oskyldiga bilister och annat folk kan komma i deras väg och skadas? Fattar de inte att de själva kan skadas? Var är deras föräldrar? Eller rättare sagt, var fanns de då när det var dags att lära ut vett?!?

Sen klickade jag mig till några filmer från skolavslutningar på högstadiet, ganska harmlösa faktiskt. Men sen kom jag till jagvetinteHURmånga filmer på olika lärare i olika situationer. Filmer som är smygfilmade av elever och som är filmade enbart i syftet att hänga ut, sätta dit och/eller genera de svårt stressade lärarna. Herregud, jag minns tyvärr att jag också hade en och annan lärare som man satt i skolbänken och fnissade åt. Men detta som jag såg är ju inte klokt. Jag säger bara en sak till om detta: Förbjud mobiltelefoner på lektioner!!!! Eller vad tycker DU?

Vad konstigt det är ute på internet. På några klick så har man helt tappat bort sig. Jag gick från gospelmusik till fjortisar, fulla blådårar och utsatta lärare. Vad är det frågan om?

Nä, nu är det dags att gå och lägga mig. Jag är i alla fall glad att jag vet var jag har min son. Han är i sitt rum i tryggt och säkert förvar mot alla konstigheter som folk kan filma och lägga ut på Youtube.

Inga kommentarer: