söndag, mars 08, 2009

Rödstrumpor

I dag är det internationella kvinnodagen. Varför det? Varför i sverige?

Det är 99 år sedan internationella kvinnodagen infördes för att belysa kvinnors situation, jämlikhet, rättvisa och fred. Här i sverige arbetas det för ett jämlikt samhälle sägs det. Du vet, lika löner för lika jobb, lika många kvinnor som män i chefspositioner osv.

Vi kvinnor i sverige har i alla fall det bra om man jämför med många andra länder.

Jag går inte in djupare på det ämnet.

Men! Jag tänkte på den där tuppen igen, Caroline af Ugglas alltså. Varför är det så att kvinnor allt för ofta sjunger om en man som lämnat henne och sen bönar och ber att han ska komma tillbaka? Varför då? Kan hon inte klara sig utan sin man?
I tuppens låt går han ju dessutom till en annan kvinna. Vill du verkligen ha tillbaka honom då, Caroline?

Nä, skärpning! Kvinnor är väl inte så svaga?

Nu ska jag bara gå och ta av mig min röda strumpa...

Hej svejs alla kvinnor! Och män!

Inga kommentarer: