måndag, februari 28, 2011

Sorg

Ingen som läser nyheter har väl missat att det idag är tjugofem år sedan Olof Palme mördades? På Aftonbladets nätupplaga står den obligatoriska frågan som alltid står när någon stor årsdag uppmärksammas; vad minns du från den dagen/natten?



Jag minns så väl. Jag, min bror och vår stockholmssyster Eva var i London på en långweekendresa då. Jag var bara sexton år och jag minns att jag tyckte att det var så märkligt att de skrev så mycket om det i tidningarna där. Jag får skylla på min unga ålder, jag förstod inte vidden av allvaret. Men jag minns att jag tyckte att det var så fruktansvärt och sorgligt. Jag minns Olof Palme som en stor debattör och fast jag var så ung och inte alls politiskt intresserad så brukade jag titta på tv när han stod i nån talarstol och debatterade om ditten och datten. Jag minns inte vad han debatterade om men jag minns att jag tyckte att han var så bra på det.
Min bror som är tre år äldre än mig skickade vykort hem till sverige med ett enda ord skrivet; SORG!



Ja, vem var det som mördade honom då? Kommer vi att få reda på det nån gång? Nä, det tror jag inte. Den där Palmeutredningen gjorde nog alldeles för många misstag tror jag.

För övrigt kan jag bara påminna dig om att det idag också är internationella musarmsdagen. Så nu vet du det!

2 kommentarer:

Jo sa...

Jag var väl bara...7 år tror jag. Men, jag kommer ändå ihåg att jag vaknade ganska tidigt och satte på tv:n för att se på barnprogrammet som var på Gomorron Sverige. Men det blev inget barnprogram utan de sa att Olof Palme var död. Jag förstod nog att det var något konstigt som hänt för jag sprang upp och väckte mamma och pappa som sov. De trodde mig inte.

Hanna sa...

Jag tror stenhårt på Lisbeth!