söndag, april 12, 2009

Grrr...

Påskafton började bra med sovmorgon. Sonen fick sitt påskägg som skickade runt honom i huset på jakt efter påskpresenten, den senaste James Bond-filmen. Han blev jätteglad!
Medan han tittade på filmen städade jag. När jag gick runt här och städade blev mitt humör bara sämre och sämre. Kanske för att det är så tråkigt att städa, men också för att jag blev vansinnigt irriterad över mina bortlånade tallrikar och glas och bestick och lite annat som jag skulle behövt när jag dukade bordet inför påskmiddagen. Jag ska nog inte låna ut sånt som jag inte kan få tillbaka med en gång...
Jag är ju sån att jag ställer upp och hjälper gärna till, men man kunde kanske få ett ärligt tack nån gång också!

Sen blev jag irriterad över datorn och vårt bredband som bara laggade hela dagen. Dessutom skulle sonen promt hålla på med en video som skulle laddas upp på Youtube, och det gick ju inte när bredbandet krånglade hela tiden. Som att jag hade lust eller ork att fixa med det hela dagen!

Till slut kom min syster med familj. Min svåger hade köpt ett och ett halvt kilo godis som vi bara var tvungna att provsmaka direkt. Efter ca fem bitar godis kände jag nåt vasst i munnen. Jag hade bitit av en bit av en tand (och svalt ner den med godiset)!!! Jag såg bara alla tusenlappar flyga förbi mitt inre öga...

Det kändes verkligen som om allt rasade i går! Vilken skitdag!

Men efter att ha ätit pappas goda potatisgratäng och diverse påskdelikatesser med min goa familj kändes det bättre. Då gick vi till sonens rum för att spela Guitar Hero. Jag spelade trummor, sonen spelade gitarr och min syster sjöng. Min goa systerson som är sex år gammal gick loss med min kamera:


Sen gick jag och sonen på påsknattsmässa i kyrkan. Jag fick övertala honom en hel del först... Men han ska ju ha gått i kyrkan en gång under påsken så att han får sitt kryss i boken inför konfirmationen och vi var ju ändå vakna och pigga. Plus att vi slapp sätta klockan för att gå på gudstjänsten idag på morgonen. Jag lovade honom att det skulle vara mycket trevligare att gå på nattmässa än att gå på en vanlig gudstjänst. Det skulle säkert bara pågå i en halvtimma, lovade jag.

Det var ganska mysigt i kyrkan som var helt nersläckt, förutom ett rött värmeljus som lyste alldeles ensamt på altaret. Det skulle symbolisera den mörka långfredagen och då fick vi lyssna på orgelmusik och dikter lästa i högtalaren. Efter en stund ringde klockorna och då kom prästerna in med påskljuset och kyrkan lystes sakta upp medan altaret smyckades med blommor, ljus och nattvardskalkarna. Sen var det dags för nattvard och sen gick alla ut i procession med varitt ljus i handen som vi först tände på det stora påskljuset. Vid utgången fick alla varsin påsklilja och sen gick vi ut i världen med våra tända påskljus.
Det var en trevlig stund, tyckte jag. Men det tog en timma och en kvart.......

Jaja, det var i alla fall skönt att slippa sätta klockan på väckning idag...

Det är väldigt skönt med två lediga dagar till! Nu ska jag njuta av dem!

GLAD PÅSK!

Inga kommentarer: