torsdag, november 11, 2010

Mozart

Fåglarna verkar vara hungriga för det är snart dags att hänga ut nya talgbollar.
Här är en liten...tja, fågel helt enkelt...som mumsar i sig det feta nyttiga inuti det gröna nätet. Jag satt vid mitt köksbord och filmade och var tvungen att zooma en hel del, därför blev det lite darrigt.
Är det någon som är bättre på fågelarter än vad jag är? Jag känner bara till en enda och det är Wolfgang Amadeus Mozart. Mås-art. Fattar ni? Ja, jag vet...torr humor!
Fast Mozart var nog ingen torr kille med tanke på den vackra musik han skapade en gång för länge sedan. När jag och min syster var på en långweekendtrip i Wien för några år sedan var vi i en lägenhet som nu är museum som han hade bott i. Det var väl lite fräckt? Vi var faktiskt även i en lägenhet/museum som Beethoven hade bott i.
Ja, jag lyssnar på klassisk musik. Gärna i mina hörlurar när jag ska somna. Gärna Mozart. Jag tror att jag har fastnat för just Mozart på grund av filmen Amadeus som jag har sett ett otal gånger. Jag älskar den! Här kommer ett klipp från filmen:



Chopin lyssnar jag gärna på också. Då brukar jag tänka på min morbror som brukade sitta vid sin stora svarta flygel och spela när det var släktkalas när jag var liten. Han måste ha spelat just Chopin eftersom att jag alltid kommer att tänka på morbror när jag hör Chopin. Ibland spelade min morbror och min pappa fyrhändiga stycken och min mamma och hennes syster sjöng ofta. Tja det blev allt som oftast musik när vi träffade hemma hos moster och morbror då vi alla tyckte om att spela och sjunga tillsammans. Mysigt!



Nu finns bara moster kvar i livet men det är säkert så att pappa och morbror sitter på ett fluffigt moln och spelar på en vit änglaflygel och helt säkert står mamma bredvid och sjunger för full hals.

Åhh, vad jag saknar dem!!!! Jag saknar att kunna berätta om allt för mamma och pappa som jag brukade göra. Även om jag är mer än vuxen så brukade både mamma och pappa vara stolta över mig om det så gällde skolan, jobbet eller något annat. Jag saknar att dricka kaffe med pappa som vi gjorde nästan varje dag vid sjutiden alla år efter att mamma hade gått bort. Innan det så brukade jag gå trappan upp och dricka kaffe med de båda. Fasen vad jag jag saknar dem!!!!

Ojdå, detta inlägg gick från fåglar till mås-arter till klassisk musik till den stora saknaden. Så kan det bli ibland här i livet...

Nu måste jag börja plugga lite, jag har två böcker att läsa innan måndag. Så, läsglasögonen på!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Din lillasyster är ivarje fall stolt över dig och dricka kaffe kan du göra här!!!Vi har t.o.m vanligt kaffe hemma för din skull!!!

Anonym sa...

Talgoxe
//Marie

camillos sa...

Tack min kära lillasyster och särkilt tack för att jag slipper dricka snabbkaffe!!! Love you!!!

Marie, tack. Man (jag) kan ju inte vara bra på allt... ;)

Anonym sa...

Nej så är det, det är inte många fåglar jag kan heller, men talgoxe och blåmesen brukar ju vara flitiga besökare vid fågelborden =)
Ha en bra helg.
//Marie

Ellabellas vardag sa...

Kram

vally sa...

Jobbigt med folk som kan alla blommor och fåglar.
Jag är naturligtvis avundsjuk.
Trevligt intresse du har med känsla för klassisk musik.
Visste inte att faderskapet spelade piano.
Då hade han väl ett pianodragspel kanske.
Saknar dina föräldrar.
Ha en fin helg.

camillos sa...

Kram Ellabella!

Jodå, pappa spelade piano också men på dragspelet var det bara knappar som gällde.
Han sjöng också! På flera av skivorna som han spelat in med olika orkestrar sjunger han flera låtar. Det kanske inte många vet...
Tack det samma Vally!