lördag, januari 28, 2012

Våld, sex och droger

Min syster har köpt första säsongen av Dallas. Minns du den? Dum fråga kanske. Om man över huvud taget fanns på den tiden så minns man nog Dallas, det fanns ju inte så mycket annat att titta på då.
Med tanke på alla våra störningar på tvn här hemma och att jag fortfarande ligger sjuk så lånade jag den första skivan och tittade på tre avsnitt på raken. Tänk att man tyckte att det var så bra då!

Jag kan inte minnas om jag fick lov att se Dallas från första början men jag minns att jag inte fick lov att se Falcon Crest fast det var senare än Dallas. Några år senare. Min tre år äldre bror fick titta från början och jag satt som klistrad med örat mot tvrummet, avundsjuk som jag var.
Det var väl så att mina föräldrar inte riktigt visste om det lämpade sig för en tolvåring. Det kanske kunde innehålla våld, sex eller droger?
Till slut fick jag titta, efter några avsnitt. Nu när man tänker bakåt på hur Falcon Crest var...förutom lite intriger och maktspelet i vingårdarna så var det ju inte så farligt. Lance var ju dessutom skitsnygg!

Alldeles nyss började en novellfilm på tv (inga störningar på kanal 1). Hallåan var alldeles till sig när hon berättade om denna vackra novellfilm som för bara några minuter sedan blivit utnämnd till årets novellfilm på filmfestivalen i Göteborg. Men jag mår illa. Fruktansvärt. Säkert bra, men otäckt. Den handlar om två tonårspojkar, den ena bor i en sunkig lägenhet med sin syster och sin mamma som lämnat lägenheten full av ölburkar på kvällen och som har en ny manlig vän i sin säng på morgonen när barnen kommer in för att väcka sin mamma.
Den andra pojken bor i en stilren tjusig villa med en syster och en pappa som misshandlar mamman. I skolan blir pojken dessutom sexuellt utnyttjad av sin lärare.
Snacka om våld, sex och droger! Det här borde någon förbjuda mig att se. Det är sånt här jag får mardrömmar av. Barn som far illa.
Jag vill inte berätta hur filmen slutar men jag sitter här med en tår i ögonvrån.

Den var så vacker som hallåan sa. I slutet.

Nä, det får nog bli ytterligare ett avsnitt av Dallas efter denna starka upplevelse i tvrutan.
Inget mer våld, sex eller droger.
Haha, vem driver jag med...det är ju precis det Dallas handlar om. Fast det är inte lika tydligt som i den där novellfilmen.

Hur som helst...ha det gött!

Photobucket

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dallas är nostalgi :-) Jag har för flera år sedan försäkrat mig om de tre första säsongerna, d.v.s hela serien så länge jag tyckte den var så där bra (fram tills att J.R. sköts). Efter det urartade allt, tycker jag, så därav valet att inte ha den kompletta samlingen.

Maria sa...

Jag kommer än idag ihåg att min pappa sa VARENDA gång vi tittade på Dallas att det var märkligt att den där helikoptern flög förbi det där höghuset varje vecka!! (I vinjetten du vet) Ja - min pappa hade väldigt torr humor ♥

Nim sa...

Hahhaaaa helekoptern va det första jag tänkte på, när jag läste detta inlägg. Som lite flicka satt man, med popcornskålen i knät, och bara väntade på om den skulle flyga förbi, denna gången oxå. och den gjorde mig aldrig besviken!

camillos sa...

Jag visste väl det! Att alla har nåt slags förhållande till Dallas!

:-)