tisdag, januari 03, 2012

Akta er för spårvagnarna!

Läste ni om den sjuttonåriga flickan som i morse avled efter att hon blivit påkörd av en spårvagn? Usch, jag tycker att det är så otäckt! Dels för att hon är lika gammal som min son och dels för att jag var i precis samma ålder när jag också blev påkörd av en spårvagn.

Jo, det är sant! Men jag klarade mig väldigt bra utan några skador. Jag haltade lite i nån vecka och jag hade ett blåmärke som täckte hela mitt högerben. Men annars gick det ju bra.

Det hände utanför min gymnasieskola i Göteborg. Jag och en klasskompis var på väg hem och vi skulle gena över spåren. Det kom en spårvagn på väg åt höger och sen in i en kurva och så fort den passerat sprang jag.

TJONG!

Där bakom kom visst en spårvagn på väg mot andra hållet...jag såg inte den..
Jag flög iväg som en vante. Spårvagnen stannade och ur den lilla glasluckan vid förarplatsen tittade ett huvud ut. Han eller hon (minns inte vilket) frågade mig hur det gick. Jag var ganska chockad som du kanske förstår så jag tittade på min kropp och konstaterade att alla ben och armar satt där de skulle. Öhh bra, svarade jag spårvagnsföraren som snabbt stängde sin lilla glasruta och körde vidare.

Det är väl inte klokt, jag tror att de egentligen måste stanna men han/hon hade väl en tidtabell att följa.

Min skolväska blev blå efter färgen från spårvagnen och mina byxor gick sönder men jag hoppade på nästa spårvagn för att senare ta bussen hem. Min mamma stod i köksfönstret när jag kom haltandes upp för backen med min cykel bredvid mig. Jag bara skrattade. Det gjorde inte mamma. Vi åkte till sjukhuset där de bara konstaterade att jag haft änglavakt.

Än idag tittar jag väldigt noga åt alla håll flera gånger innan jag korsar spårvagnsspåren.

Så idag går min tanke till den sjuttonåriga flickans familj.
Photobucket

4 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Åh, nej, dog hon? Jag tänker på den tjejen som blev påkörd på Wavrinskys plats förra året. Hon var illa skadad men hon överlevde. Alltså, spårvagnar kanske är ett mer miljövänligt alternativt, och pittoreskt är det ju onekligen, men de har ju så himla lång bromssträcka! Och man kan inte ha staket överallt heller. Jag röstar snart för att man ska ta bort dem helt. Olyckorna blir så galet stora när en spårvagn är involverad.

Maria sa...

Men vilken tur du hade då!

Tragiskt att flickan imorse inte hade samma änglavakt som du....

Kram

Nim sa...

Usch jag hörde det oxå!

vally sa...

Men...vad du varit med om.
Hade inte en aning.
Vilket tjänstefel, som begicks av föraren.
Tur du hade en klok mamma.