söndag, juli 25, 2010

Semester på landet

Nu har det faktiskt gått tre veckor av min semester och det är bara en enda liten vecka kvar. Hjälp! Tänk att det då är ett helt år kvar till nästa semester. Nästan. Ge mig styrka...

Förra veckan var i alla fall en riktig semestervecka då jag och sonen var på landet hos sonens farmor och hennes man. De bor i en liten röd stuga en bit från Frillesås i vackra Halland. När man viker av från landsvägen och kör den sista kilometern kör man genom skog och förbi kohagar:


I mitt pass står det faktiskt Frillesås som födelseort. Där bodde jag min första del av livet då mina föräldrar hyrde ett hus där.

På landet är det skönt att vara på semestern. Man har skogen precis inpå tomten och frukost äter vi alltid på altanen under tak. Det finns rinnande vatten fast dricksvatten hämtar vi på brandstationen:


Det enda jobbiga med landet är att det bara finns utedass...
Jag har svårt att vänja mig vid det. Så är det.

Vi har haft fullt upp under veckan med olika utflykter varje dag. Vi var bland annat på Öströö fårfarm som ligger i Tvååker. Det var ett jättefint ställe att besöka. Vi missade precis dagens sista fårsafari som man kan åka på men vi tog en härlig fika som de packar in en picknickkorg med en rödvitrutig duk. Sen kan man välja att sitta vid utemöblerna som det finns gott om eller slå sig ner i gröngräset nånstans. Kanske inne i en av fårhagarna där vi efter fika vid ett bord gick in och klappade de ulliga små söta lammen:


Vi åkte till Bockstens mosse för att kika på platsen där de hittade Bockstenmannen 1936:


En dag åkte vi till marknaden på Varbergs torg. Det enda jag köpte var.....


...en pelargon. En Mårbackapelargon som liksom ropade på mig.
"-Camillos, köööp mig!!!"
Jag har faktiskt köpt fler pelargoner under veckan. Sju stycken närmare bestämt. De köpte jag hos Hasses blommor som jag alltid brukar åka till när jag är på landet. Mycket bra kvalitet är det alltid och eftersom att han hade kvar endast ett femtiotal av alla åtta tusen pelargoner så var det bra pris.



På landet växer det massvis av blåbär på tomten så det har jag givetvis plockat och avnjutit på altanen. Farmor plockade kantareller på väg till brevlådan en morgon så det blev flera rostade mackor med smörstekta kantareller. Det var ju förra året jag lärde mig att tycka om kantareller när vi var på resa med just sonens farmor och hennes man. Det var lika gott i år!

Ett stående inslag i juli är Norvalla marknad som är enormt stor..........



Vi har haft en skön vecka med en himla massa aktiviteter och besök hos sonens farbror med familj som har stuga utanför Varberg. Vi har badat varje dag och även om havsbaden var suveräna med bra botten, inga maneter och skön temperatur så finns det inget som slår ett kvällsdopp i Horredsjön!:



Nu ska jag försöka njuta av den sista semesterveckan innan allvaret börjar igen...
Ha det så gôtt!!!

Inga kommentarer: