tisdag, juli 27, 2010

En dagstur

I går åkte sonen och jag med min syster och hennes familj på en dagstur till Gränna och Visingsö. Vi började med att gå runt i Gränna som är en så mysig liten stad. Vi köpte polkagrisar såklart och kikade på alla fina små hus som trängs i den backiga staden innan vi åkte över till Visingsö.









Vi var smarta nog att ringa på vägen och boka plats på färjan som tur var för det var många bilar som stod i kö i chansfilen. Jag och sonen har varit på Visingsö många gånger eftersom att sonens plastfarfar härstammar från Vätterns fina lilla pärla. Min syster har bara varit på ön en gång med skolan och hennes man hade aldrig varit där så denna gången var det jag som fick guida runt på ön.



När vi kom iland fikade vi vid den gamla borgen Visingsborg innan vi styrde bilen söderut mot Näs borgruin.






Vid Persgårdens gårdsbutik stannade vi och köpte den goda äppelmusten som är en av de lokala delikatesserna. De har även ett galleri ovanpå ladan och i skogsbrynet hängde det en konstig installation. På skylten stod det; "Vart är vi på väg? Bara mjukplast, bara två månader, bara två personer.." Konstigt, fast tänkvärt. Speciellt när man befinner sig på en sådan vacker plats som Visingsö är.


Bredvid Persgården ligger en annan liten gård där frun i huset har loppis i sitt garage. Jag har varit där förr och jag vet att det aldrig finns nåt av intresse. Det fanns det inte i år heller.
Men jag bjöd in oss i hennes trädgård som hon mer än gärna delar med sig av. En fantastisk trädgård som är så fin och välskött med vackra blommor, ovanliga fjärilar, vattenfall, många bin och en liten damm. Tänk om jag bara kunde fixa en liten del av detta vackra i min trädgård...








Inga kommentarer: