lördag, juli 18, 2009

Gräddsåsgenerationen

Jaha, nu sitter jag här igen, en stund före midnatt.


Hoho! Ja, ni hör! Jag börjar låta som en nattuggla nu också!...


Det är bara så att det är under nattens mörka timmar som jag är mest kreativ. Jag satt precis vid min nya lilla lilla scraphörna och pillade lite med mina papper och några foton som jag har tänkt scrappa.


Jag flyttade min scraphörna för några veckor sedan och ja, det funkar bra! Det är litet och det kanske ser rörigt ut men det funkar!

Idag var jag och sonen med min pappa i ett regningt Skärhamn på Tjörn där pappa hade en spelning på träbåtsfestivalen. Vi stod i skydd under taket till sparbanken ihop med ett gäng personer som var liiite äldre än oss och lyssnade till den ljuva dragspelsmusiken... Vi hade sällskap av sonens farfar och hans fru som har sommarställe på Tjörn.

Efter spelningen åkte vi hem till farfar och hans fru där vi blev bjudna på superb mat bestående av potatis från deras egna lilla täppa, kassler och gräddsås.

Jag konstaterade återigen att sonen min är såå lik sin pappa på många sätt. Bland annat så var sonens pappa förtjust i goda hemgjorda gräddsåser och jag vet inte hur många gånger han ringde till min mamma och fick tips på hur vi kunde lyckas med vår egen gräddsås. Jag menar verkligen tips, för min mamma gick aldrig efter nåt recept, det blev alltid gott ändå. Vi gjorde våra tappra försök, men det blev aldrig så gott som min mammas...

Det är sällan vi äter gräddsås hemma hos oss, men ibland gör jag mig till och försöker mig på en hemgjord sådan. Sonens kommentar är alltid:

- Den var god mamma, men inte liika god som morfars! (Ja, min pappa lagar också väldigt god mat!)

Det är väl så att när jag en dag blir farmor, DÅ kanske jag kan göra lika god gräddsås som generationen före mig...

Men jag gör i alla fall skitgod saft ska ni veta! Jag provsmakade förut. Jodå, den smakade precis som den skulle och jag går alltid efter recept till skillnad mot min mamma.

Men som sagt, en vacker dag kanske jag också kan laga mat "på en höft"...

5 kommentarer:

Ellabellas vardag sa...

Åh, vad du är duktig... jag tycker verkligen det... och även om din mamma och alla andras mammor lagade mat på sitt sätt - så är det ju så att ens föräldrar på något sätt, lagar verkligen mycket godare mat. Det känns så iaf. Varför blir det så?? Självklart kommer du för din son laga lika mycket god mat för honom, som när han blir "stor" och själv får barn... du kommer bli en bra farmor! (även om det kommer dröja ett tag, fast man vet ju aldrig... ;) )

mockapocka sa...

Du får gärna lära mig att koka vinbärssaft. Min mamma gjorde världens godaste men henne kan jag inte fråga. Jag saknar hemmagjord svartvinbärssaft i mitt liv.

camillos sa...

Äsch, vad generad jag blir... Det går väl an att vara duktig när man följer ett recept. Det hade som sagt var varit ännu duktigare om jag inte behövde ett recept...

Anonym sa...

vad fin ordning du har.... kul med en pysselhörna!!! vill oxå ha!
kram kram
jenny

camillos sa...

Ja, jag triv i min nya hörna!
Kram!