fredag, augusti 14, 2009

Göteborgsk

Sonen sitter gärna ofta tillsammans med sin morfar och tittar på olika tv-serier. De verkar ha precis samma humor vilket är häftigt med tanke på åldersskillnaden på 55 år.


Några utav deras favoritserier är "Albert och Herbert" och "Rena rama Rolf", två otroligt göteborgska serier med karaktärer som är en smula överdrivna. Fast min pappa berättar om när han var barn, han minns att precis så där var det några i hans närhet som var. Så där speciella och göteborgska. Som Rolf Allan Mjunstedt i "Rena rama Rolf".



Vi satt och tittade på ett avsnitt förut, jag, sonen och min pappa. Jag skrattade en hel del faktiskt! Sen påminner "Rolf" mig om min egen morfar. Jag minns min morfar Knut som väldigt göteborgsk precis som "Rolf", fast min morfar var lång och smal och hade riktigt stora händer. Han brukade säga:


- Du é la morfars tös!


Fast tänk er att han sa det så där riktigt göteborgskt.



Det finns ju faktiskt ett uttryck för att beskriva en riktig göteborgsk göteborgare;


En go gubbe!


Jag tänkte nämligen på det förut, att så fort det ska göras en tv-serie från landets vackra framsida så ska karaktärerna vara goa gubbar. Är det verkligen så resten av svenska folket ser på oss göteborgare? Som goa gubbar.


Tja, det gör väl inget. Ibland är jag nog också en go gubbe (eller vad det nu heter när man är kvinna...).


Här kommer två goa gubbar till:




Godnatt!

Inga kommentarer: