måndag, juni 22, 2009

Tack och adjö djävla vårdcentral!!!


Fler och fler omkring mig har vaccinerat sig mot TBE, den lömska smittan man kan få av fästingar. Jag ska ju upp till Gullspång och trampa dressin i sommar och det ligger i ett av landets riskområden. Tänk om!!!




Jag har nog bara haft två fästingar i livet. Sonen fick sin andra nu på midsommarafton.




Men nu när vi ska åka till ett riskområde och verkligen klampa runt i naturen så kommer de säkert springande, inte krypande.



Jag ringde till stället där min kollega varit och vaccinerat sig för att höra mig för lite. Där var de trevliga och berättade hur det går till och hur mycket det kostar. De har dessutom drop-in-mottagning, himla praktiskt.

Dessvärre ska de bara ha öppet idag och i morgon sen stänger de inför en stor renovering eftersom att de ska öppna vårdcentral till hösten.

Tjejen i luren tipsade mig om att jag kan ta spruta nummer ett hos dem och om några veckor ta spruta nummer två på en annan vårdcentral.


Då ringde jag till vårdcentralen här i byn, men där får man aldrig prata med en levande människa utan man får knappa in sitt telefonnummer så ringer de upp. Jag fick då besked att de skulle ringa upp mig i morgon klockan 08.05. Jag avbokade min plats i telefonkön och åkte istället dit direkt efter jobbet.

Jag föredrar alltid att prata med en livs levande människa istället för en inspelad röst i telefonen...


I luckan på VC satt en liten praktikant som darrande gick för att prata med en kollega som satt i rummet bakom henne. Där fick hon instruktioner att jag skulle få prata med en sjuksköterska så hon började knappa in någonting på datorn.

-Nänä, jag vill bara fråga lite, sa jag.

Återigen gick hon in i rummet bakom och tanten fick resa på sig och komma till luckan. Pust och stön, stackars henne...

Hon rabblade snabbt lite priser för mig och sa att hon inte kan svara på tidsintervallerna som ska vara mellan sprutorna. Jag rafsade åt mig en liten lapp och en penna och bad henne upprepa alla siffrorna igen.

Pust och stön igen...


-Jag har hört att det ska gå minst två veckor mellan sprutorna, sa jag.

-Nänänänänä, inte så snabbt, svarade tanten och gick med irriterade steg mot ett annat rum där det tydligen satt nån annan sjuksköterska.

Hon kom tillbaka med svaret och jag noterade på min lilla lapp.

- Vilket av vaccinen har ni här? frågade jag.

- Det vet inte jag! sa tanten.

- Kan du ta reda på det? undrade jag.



PUST och STÖN-tanten gick återigen till sjuksköterskans rum för att fråga och kom tillbaka med svaret till mig med en minst sagt irriterad min.



Herregud, är jag inte deras kund? Tyckte hon att jag störde henne? När jag gick med bestämda steg till min bil hade jag lust att gå tillbaka och ställa precis de frågorna, men jag hejdade mig.

Men då och där bestämde jag mig. Med deras brochyr i handen. Tack och adjö, j---a vårdcentral!!! Till hösten ska jag lista mig på den nya vårdcentralen! Så det så!




Inga kommentarer: