tisdag, april 27, 2010

Pelargoner och en påse nötter

Tänk vad ekologisk man kan vara ibland. Jag fick en påse nötter av en kollega häromdagen:

Det är inte vilka nötter som helst utan tvättnötter.

Ja, egentligen räknas dem som frukter. Men hur som helst så lägger man dem i en tvättpåse, (eller som jag gjorde, i en strumpa som jag knöt) och slänger dem i tvättmaskinen istället för vanligt tvättmedel. Man behöver inte använda sköljmedel heller. Nötterna innehåller ett naturligt tvålämne vilket gör att tvätten blir hur ren som helst.

Man kan använda samma åtta nötter i ca åtta-tio tvättar. Bra va?

Idag har jag betalat räkningar, vilket jag gärna gör så där i sista sekund annars. Men idag är det ju några dagar tillgodo. Puh!

Sen åkte jag och sonen till Allum där han sålde ett spel som han har varvat. Jag föreslog att vi skulle titta på en ny skjorta till honom eftersom att vi snart ska gå på fest. Helt utan protester gick han med på det förslaget så vi gick med snabba steg till JC där han hör och häpna hittade en skjorta som han gillade. Direkt. Underbart!

Men nu längtar jag till Ullared...

En liten parantes: På väg från JC till Ica Maxi gick vi förbi hamburgerrestaurangen Max och där satt NewYorkmammans båda föräldrar! Hej B och I!

På Maxi handlade jag förutom mjölk och billig fläskfilé åtta pelargoner för endast 139:-.

Som hittat!


Jag vet att många tycker att pelargoner är en riktig gammal mormorsblomma och jag hade nog hållt med för några år sedan. Men nuförtiden älskar jag pelargoner. Fast jag är värdelös på att övervintra dem, jag erkänner!

Mamma älskade också pelargoner och då speciellt den späda fina Mårbackapelargonen.

Jaja, jag älskar också den!


2 kommentarer:

Ellabellas vardag sa...

Du skriver så bra! Sluta inte!!! (om du nu ens funderat ibland...alla kanske inte är som mig ;) Hahaha... )

camillos sa...

Tack! :-)