måndag, december 13, 2010

Lucia



Idag är det Lucia och jag känner att det är dags att ordna fram alla julsaker så det blir mer julstämning här hemma. I morse satte jag på tv:n så jag kunde lyssna lite på Luciasångerna medan jag gjorde mig i ordning men jag hann inte sitta ner och titta.


Luciamorgon på tv är för mig en fin tradition och jag tänker alltid på mamma då jag sätter på detta program. När jag var liten eller i alla fall i skolåldern var min mamma sällan vaken tidigt på morgonen då hon ofta hade värk i sina leder på nätterna och behövde sova när hon äntligen hade somnat. Men på Luciamorgon gick hon alltid upp tidigt för att tillsammans med oss barn fira Lucia. Då bjöds det på lussebullar och på tv:n sjöng Lucia och hennes följe så vackert. Det är så jag tänker att man ska fira Lucia, tillsammans med sin familj.




Visst är det lika trevligt med Luciatåg i skolan och förskolan men helt ärligt, hur stressigt är det inte för föräldrar att skynda till sina barns förskolor eller skolor på morgonen innan de beger sig till jobbet. Den lilla stressiga stunden ska man helst slappna av och ha det trevligt trots att de allra minsta barnen sällan står kvar i Luciatåget när de får syn på sin mamma eller pappa och sen ska man trängas tillsammans med alla andra föräldrar och mor- och farföräldrar för att dricka en kopp kaffe och lussebullar som bakats av barnen. Jag minns när jag själv skulle titta på sonens Luciatåg på hans förskola...för det första var det stört omöjligt att på parkering och när jag till slut kommit in och satt mig i den mörka lekhallen och Luciatåget äntligen kom så syntes knappt sonen. Jag har alltid filmat men hur lätt är det att filma i totalt mörker?


Jodå, jag har några trevliga filmsnuttar då sonen syns och visst värmer det mitt modershjärta när jag ser att sonen minsann sjöng med i alla sångerna!




I morse hörde jag Darin på tv's Luciatåg när han sjöng O helga natt (fast på engelska) och det var så vackert! Snart börjar reprisen från i morse och jag tror nog att jag ska koka mig en god kopp kaffe och sätta mig framför tv:n och njuta. Jag tänder nog också ett ljus för min mamma.



Hoppas att DU har en trevlig Luciadag!

Inga kommentarer: