tisdag, december 14, 2010

Hur långt är ett äppelskal?

I går på högskolan hade vi litteraturseminarium på en bok som heter "Hur långt är ett äppelskal?" som är en bok om tematiskt arbetssätt i förskolan och den handlar en hel del om hur man kan arbeta med matematik i vardagen på förskolan.

I våra fyra arbetsgrupper hade vi fått varsitt kapitel tilldelat oss och våra redovisningar blev olika rollspel där resten av klassen spelade barn i förskolan. Vet du det att pedagoger som dagligen arbetar med barn har en fantastisk förmåga att "leka barn". Hahaha. Vad kul vi hade det!

En grupp hade plastens kretslopp och geometriska former som tema och vi som då spelade barn skulle bygga nåt efter en ritning som vi låtsades att vi själva hade gjort. Men vi skojade till det lite och vände på vår ritning så att huset blev en båt. Åh vad töntigt det låter, men vi hade riktigt kul!


Snögubben står givetvis på huvudet och han är byggt av olika cirklar:



Tja, så här blev vår båt:



Tomten från petflaskan bor i vår båt:



Idag blev det sen middag eftersom att vi fick besök av en kompis och ett av hennes barn. Jag hade inte planerat vad jag skulle tillaga men jag hade tagit fram kycklingfiléer från frysen och sen fick jag imrovisera med det jag hade hemma. Det brukar bli gott när jag gör så och så blev det även idag då kycklingen kryddades med salt, citronpeppar och basilika och tillsammans med broccoli, lök och creme fraiche ostgratinerades i ugnen. Det låter väl inte som gourmetmat men det var riktigt gott!




Inga kommentarer: