torsdag, maj 13, 2010

Akrylfärg

Idag var vi lediga men fick ingen sovmorgon för det... De som ska köpa vårt hus kom på en kopp kaffe och med tumstocken i högsta hugg. Här finns många planer och nu hoppas jag bara att allt ska gå som vi vill. Det gör det nog.

Senare kom min syster med familj på ännu en kopp kaffe. Då fick min syster paketet som jag köpt till henne:

Penslar, akrylfärg och lite att måla på. Hon har pratat en del om det, lillasyster. Hoppas att hon får till det med en egen stund och att hon trivs med att måla!

Vår mamma har alltid målat, så länge jag kan minnas. Hon målade oftast i olja och hennes stilar varierade under olika perioder i livet. Hon var nattuggla som jag och hon dukade upp sina grejer på köksbordet med radion i bakgrunden. Jag fattade aldrig det där med att lyssna på radio, speciellt eftersom att hon oftast lyssnade på nån tråkig närrardiostation.

Här är en båt som hon målat på en stor duk. Båtar var inget vanligt motiv faktiskt.





Under ganska lång period målade mamma i naivistisk stil. Tror jag att det heter. Då kunde det bli så här:

Eller så här: (blixten gör att bilden blir lite "blank")


När mamma för sex år sedan fick sin cancerdiagnos var det dags att ta fram penslarna igen. Hon behövde "måla av sig". Det konstiga var, och det tyckte hon själv, att det blev bara blommor. Många blomstertavlor blev det. Här kommer två av dem:




En period broderade mamma massor av tavlor. Hon broderade på fri hand och det kunde bli så här:


Ja, idag blev det många bilder.
På tal om bilder såg jag filmen "bröllopsfotografen" i går. Det var kanske inte världens bästa film men jag blev så himla sugen på att fotografera!! Det är kanske fotograf jag ska bli när jag blir stor och när kommunen inte vill ha mig anställd längre...


1 kommentar:

Anonym sa...

Vad roligt att måla och att få se din mammas tavlor. Jag kommer ihåg henne som ett stort leende. Vad jag minns var hon alltid glad! :)

Det är nog fotograf du ska bli, absolut!! Kram Ellinor