lördag, juni 25, 2011

Sill och nubbe

Ja, sill och nubbe är väl midsommar? Och jordgubbar. Och dans kring midsommarstången. Och regnkläder.

Vi har firat en traditionell midsommar ute vid kusten i närheten av Lysekil. Det har varit hur trevligt som helst med en massa trevliga människor, både vuxna och barn.


Lillkusinens midsommarkrans.

Midsommarstången ska resas! Högtidligt värre.
 Ordföranden i stugområdets förening uppmanade alla starka män och kvinnor att hjälpa till med resningen av midsommarstången. Hur många kvinnor gick fram, tror du? *Hmpf*

Sen var det dags att dansa kring den ståtliga stången. Hur många män gick fram då, tror du? *Hmpf* igen.


Gummistövlar, gummistövlar...

Vi fick några stänk från ovan men inte värre än att vi kunde genomföra både dans, lekar och lotterier. Precis som det brukar vara. Lite regn men skönt väder ändå. Och lite knott.

Midsommar får mig att tänka lite extra på min kära pappa. Han var en dragspelande musikant och det fanns alltid jobb åt honom på midsommar. Det ska ju vara dragspel när man dansar "små grodorna".
Vi fick nöja oss med Bosse Larsson. På CD. Inte riktigt samma känsla...


Som sagt, sill och nubbe!
Cool duk, va? Det är 40 år gamla gardiner från Marimekko.


Kvällen fortsatte på den inglasade altanen där inga knott kunde komma åt oss. God mat, gott att dricka, bastubad med björkpiskor, bad i den vedeldade tunnan och gitarrspel med allsång från grannarnas bröllopsfest. En mycket trevlig midsommarafton!

Efter en natt med god sömn i den ena gäststugan vaknade vi upp till ett strålande soligt och varmt väder så vi tog en tur med båten. Härligt!


Hoppas att du också har haft en bra midsommar!

6 kommentarer:

NEWYORKMAMMAN sa...

Cool duk och coola gummistövlar. Ni ser ut att ha haft det mycket trevligt.

mockapocka sa...

För en stund trodde jag att du varit på "mitt" midsommarfirande. Stången och ängen såg väldigt mycket ut som här där vi är, utanför Lysekil. Men gummistövlarna gjorde skillnaden. Ingen hade så fina gummistövlar på vårt firande. Men trevligt var det. Mycket gott fika fick vi också. Och sill förstås. Kan nästan äta obegränsat av varan. Bli inte förvånad om det sticker ut sill genom öronen på mig på måndag ;)

Hanna sa...

Vi skulle ha firat i Fiskebäckskil men låg däckade av förkylningen from hell. :(

Mockapocka: Håller du utkik på min blogg när det blir fika senare i sommar? Camillos är också välkommen såklart!

mockapocka sa...

Hanna:
Det ska jag göra! I den mån det går. Vi är inte så värst uppkopplade där jag befinner mig sommartid ;) Men fikat vill jag helst inte missa så på något vis ska jag hålla mig uppdaterad.

camillos sa...

Newyorkmannan och Mockapocka: Gummistövlarna med sidenband var fräckast. Klart man ska vara snygg även när det regnar liksom!
Hanna: Det låter mycket trevligt!

Hanna sa...

Ja, jag tänkte vara lite crazy och skriva på bloggen om fikatid. Men NYC-mamman måste pallra sig över hit först!