onsdag, september 22, 2010

Matlagning

När man som jag har haft två långa dagar och har kommit hem sent på kvällen har det blivit lite si och så med matlagningen. Men idag blev det husmanskost! Pannbiff med potatismos, gräddsås och en fräsch sallad. Fast jag åt blomkålsmos i stället för potatismos. Jag har provat att göra blomkålsmos en gång förut men då blev det inte så gott. Men skam den som ger sig! Idag kokade jag blomkålen i grädde och det gjorde susen.

Jag skulle bjuda min systers två hungriga barn på middag också. Min syster hade ett ärende i affären så hennes småttingar var hos mig när jag lagade maten. Tösen står alltid på en stol och hjälper sin moster. När barn är med och lagar mat så tycker jag att det är viktigt att man verkligen får hjälpa till och inte bara stå bredvid och att man använder alla sina sinnen så tösen fick dofta på de olika ingredienserna.




Hon tyckte att blomkålen luktade lök.




Jag hackade färsk persilja och blandade i färsen idag.
Både nyttigt och gott! Tösen tyckte att det luktade godare än blomkålen.


När jag och tösen stekte pannbiffarna kom killen och ville vara med lite. Han tyckte att jag gjorde pannbiffar konstigt.
Först frågade han vad pannbiff är och när jag förklarat så sa han att hans pappa brukar kalla det för hamburgerköttbullar och att pappa minsann inte alls gör så konstigt som jag. Jag frågade hur pappa brukar göra och då svarade killen att hans pappa bara brukar steka dem. Hur då, frågade jag. Han bara tar ut dem ur paketet, svarade killen......

Sen stod han och grymtade över att jag hade i persilja och började lite smått undra om inte hans mamma snart skulle komma tillbaka.



Tösen ville göra precis som moster så hon snodde min handduk
och hängde den precis som jag hade hängt dem själv.


Killen smakade ungefär ett gram av pannbiffen men åt desto mer potatismos (med mycket ketchup på...)
Synd, för allt smakade suveränt gott idag! Nu har jag också gjort matlådor till jobbet, mycket praktiskt!

Inga kommentarer: