lördag, april 18, 2009

Färska räkor

100 år. Så gammal skulle min farfar blivit idag om han levat. Jag åkte med min pappa och min son till farfars grav för att plantera och göra fint. Vi stannade till vid den lilla blomsterkiosken vid infarten till den stora kyrkogården. Vi köpte tre ljuvligt rosa rosor och åkte upp till graven. Men det var förskräckligt tomt i jorden vid graven. Jag åkte tillbaka ner till damen i kiosken för att köpa penséer, sen åkte jag upp igen och planterade dem. Det blev så fint!

Min kära bror, som bor i andra delen av huset, ska flytta till sin nya kärlek. Så nu håller han på att fixa i ordning sin lägenhet som ska hyras ut. Han håller också på att fylla släp efter släp med "skräp". I bland kommer han in till mig för att fråga om jag vill ha det han ändå tänkt slänga. Som en stor matta. Den kom han in med när jag låg i soffan och mådde pyton av feber och snuva. Jag var i alla fall såpass vaken att jag sa att jag inte ville ha mattan. Jag har lagt ner det där med mattor för länge sedan. Det är ju bara en massa jobb när de ska tvättas och katten gillar att riva på mattor.
Men nu såg jag att mattan hänger här inne hos mig i alla fall! Bäst jag bär ut den till släpet innan han åker till tippen. För jag ville ju inte ha mattan.

Men äntligen har jag fått tillbaka det som han lånade av mig för några veckor sedan. Ja, en del fick jag härom veckan men idag kom brorsans kärlek in med resten. Att det ska behövas en kvinnas hand för att få saker gjorda!...

På tal om katten, hon är så gullig och söt min lilla katt. MEN, hon kräks i tid och otid. Som i morse. Det var helt tomt i matskålen och hon verkade jättehungrig. Hon fick mat och nytt vatten och gud vad fort hon åt. Hon hetsåt! Sen spydde hon, såklart...
Nyss när vi människor i familjen åt färska räkor fick hon smaka några stycken, skalade och fina. Klart att lilla Lisa också ska ha lite lördagsgott!

Kram!

Inga kommentarer: