onsdag, april 22, 2009

The burk

Det är mycket som kretsar kring sonens stundande konfirmation just nu. Som tur var så blev det ingen gruppbild i går, det blir nästa vecka precis som planerat. Puh!
På fredag ska sonen klippa sig så jag behöver inte gömma undan gruppbilden för all framtid i skam för att jag inte hade ordnat med en klipptid före fotograferingen.

Jag har börjat handla in sånt som jag kan förbereda redan nu, som till exempel frysta kycklingfiléer och köttfärs. Jag ska rulla ett gäng köttbullar i kväll, tänkte jag. Jag ska göra köttbullar smaksatta med tapenade och basilika. Jag har gjort dem förut så jag vet att de smakar smaskens.
Sist jag gjorde dem var när vår kör hade fest för drygt ett år sedan. Då gjorde jag också ett gäng smaksatta med koriander, sambal olek och jordnötter, de är supergoda! Jag har alltid varit sån att när jag ska laga mat eller baka så följer jag receptet till punkt och pricka. Där är jag inte lik min mamma, som alltid lagade mat och bakade på en höft...
Men när jag skulle göra dessa goda små köttbullar med koriander, sambal olek och jordnötter läste jag fel på receptet. Det skulle vara fyra teskedar sambal olek, men jag tog visst i fyra matskedar. Jäklar vad starka de blev!!! Som tur var så provsmakade jag en från första stekomgången, så det var ju bara till att dryga ut blandningen med mycket mer köttfärs... Så resten blev starka men ätbara som tur var!

Jag har köpt papperstallrikar till konfirmationskalaset. Tråkigt? Njaeä, jag köpte lite finare med en blå kant som är ganska snygga. Sen slipper man ju stå i köket halva kalaset bara för att diska. Nä, rätt ner i en säck och sen kan man fortsätta kalasa! Dessutom hoppas jag på underbart väder så att vi kan sitta ute, då är ju papperstallrikar väldans praktiskt!

I går när jag hade hämtat sonen i kyrkan åkte vi hem till sonens farfar som fyllde år. Vi kom ju ganska sent, så det blev ett snabbkalas för vår del. Men det var trevligt ändå. Det var ju kul att träffa alla kusiner med föräldrar också! Fast vi saknade faster Ulle som var på jobbet...

Hemma hos farfar finns det en burk fylld med mynt. Sonen brukade alltid få sticka ner näven och rafsa åt sig lite mynt ur den burken när han var liten. Det fick han i går också. Det är ju bara det att han vet ju vilka mynt man ska satsa på, så sonen var ju nöjd! Han fick med sig en sedel också...
Ja, lilla kusinen var också nöjd med alla sina enkronor som hon sedan snällt delade med sig av...

- Tänk att de har kvar "the burk", sa sonen i bilen på väg hem, mycket nöjd med skramlet i fickan.

Inga kommentarer: