onsdag, juni 10, 2009

Vad har du under blusen Rut?

När barnen på min förskola byggde en robot för ett tag sen så var den varken en han eller en hon, det var en hanhon. Tänk så lätt barn kan lösa "problem"!

Men idag fick begreppet hanhon en helt ny innebörd för mig.

Idag befann jag mig på Dicksonska palatset (wow, vilket hus!) i Göteborg för att vara med på onsdagsräkningen efter valet. Vi började dagen med kaffe i den stora fina salongen på andra våningen. Tur för mig, jag hann inte dricka något hemma...

När jag kom in i salongen och blickade över folket som satt vid borden så la jag snabbt märke till att en person hade peruk. Jag liksom bara noterade detta för mig själv utan att tänka vidare på det. Det händer ju ibland att man stöter på personer som bär peruk och oftast är det väl sjukdom som gör att de bär peruk.

Nåväl, efter en god kopp kaffe var det dags att gå en trappa ner för att börja arbeta. Då reste sig personen med peruk och då fattade jag direkt att det var en hanhon. Det fanns inga tvivel. Hanhon hade peruk, kjol, en kraftig käke och något som putade under blusen.

Hmm. Jaha. Vad ska man mer tänka?

Hanhon hamnade naturligtvis vid mitt bord och hanhon presenterade sig som Eva. Eva var lika trevlig som alla andra runt bordet, men otroligt tramsig och underlig.

Jag är verkligen inte den som ska påpeka hur andra ser ut, MEN... En hanhon som är född som man (uppenbarligen) men går ut på stan som kvinna brukar piffa sig lite. Det hade inte Eva gjort. Hanhon hade liksom bara satt på sig en gräslig peruk, kjol och vad det nu var som putade under blusen och sen var hanhon klar... Hanhon hade glömt piffa sig. Eller inte.


Jag såg allt att många i församlingen tittade lite undrande och det berodde nog inte såå mycket på att Eva var en hanhon utan snarare på att hanhon såg ut som en grå mus.

Hanhon hade inte ens en snygg handväska!

Hmmmm...

Nu ska jag förberda inför skolavslutningen i morgon. Då blir det jordgubbstårta!


Hej hej!

Inga kommentarer: