torsdag, oktober 28, 2010

80+50=100, eller?

Idag var det första dagen tillbaka på jobbet efter min dunderförkylning. Eller ja, efter kanske är fel ord då jag fortfarande inte är helt okej. Snuvan har tilltagit igen...

I alla fall. Idag hade jag lönebeskedsamtal med chefen. Jag har inte precis längtat för jag vet att kommunen har dåligt med pengar. Jaja, det blev lite plus i plånboken i alla fall. Sen gjorde vi en inventering av/om mig och mina utbildningar och kvalifikationer. Detta gjorde vi för att min kommun snart ska göra sig av med alla oss barnskötare. Tanken är att vi ska "erbjudas" att valideras till att bli förskollärare.
Jag är en stolt barnskötare och jag har jobbat i samma yrke i nästan 23 år så jag har ingen längtan till att "bli" förskollärare. Särskilt inte när kommunen mer eller mindre tvingar en till det. För i slutändan så blir vi utkastade om vi inte har "rätt" titel. Att vi nu blir "erbjudna" att valideras låter väl bra? Eller? Grejen är då att jag under två-tre års tid ska jobba 80%, få 80% lön OCH plugga 50%. Jag är ju inte gift med nån rik snubbe som kan försörja mig och min grundlön är väl inte den allra högsta så det kommer att bli tufft ekonomiskt. Plus att det kommer att bli tufft med både jobb och plugg. Hur ska man orka?

Jag har ju gått andra utbildningar och att läsa har jag inget alls emot, tvärtom. Det är faktiskt kul att förkovra sig och att utveklas så hade jag fått fullt betalt hade jag aldrig tvekat.

Snart ska jag faktiskt börja en kurs på högskolan i Borås som handlar om språk och matematik och det ska bli jättekul!

Nu ska jag skynda mig till kören för en sista övning innan vår konsert på söndag. Hoppas det går att sjunga nu när jag är så himla förkyld!

7 kommentarer:

Kajsas kompis sa...

Om du orkar tycker jag att du ska titta lite närmare på vad just din kommun lägger pengar på. Jag råkar veta att verksamhetscheferna blir stämda titt som tätt av facken för att de inte följer reglementen. Minst 10.000 kr per verksamhet är vad de måste punga ut med då. För att inte tala om personal som köps ut för kommunens pengar för att man är obekväm, istället för att lösa problemen. Har en hel del att säga om hur pengarna sköts...

Vally sa...

Att det står illa till med den matematiska insikten hos de tongivande, det visar ditt strålande exempel.
In i GP och upp till utbildningsministeriet med det Millan!
Dispens borde vara en otvetydig lösning.
Sådan respekt och uppskattning bör man visa kompetenta barnskötare med lång anställningstid.
Vally

camillos sa...

Grejen är att deras beslut att slopa alla barnskötare grundar sig på den nya läroplanen från Skolverket. Vår kommun har valt att tolka förskollärarnas större ansvar som att barnskötarna inte har kompetens nog för att ens jobba kvar. I själva verket står det om både fsk och bsk och att det är viktigt för båda kategorierna att utbildas och utvecklas. Men det har vår kommunledning visst inte läst så noga... I den nya läroplanen läggs större vikt på matematik, naturvetenskap och lite annat i arbetet med barnen och vad är det som säger att en fsk som utbildade sig för 23 år sedan kan mer om just det?
Så, kommunen bryter nog inte mot några regelverk utan väljer som sagt bara att tolka den nya skollagen på sitt eget sätt. Och i den tolkningen är såna som jag inte vatten värda tydligen...

Vally sa...

Helt klart handlar det om den där pengapåsen.
Dina argument är glasklara.
Jag blir helt rysk när jag tänker på det.
Ärthjärnor är vad de är och de saknar empati också.
Kom inte och säg att de tänker på barnens bästa.
Icke sa Nicke.
Vally

Kajsas kompis sa...

Visst finns det regelverk som säger att det endast ska vara högskoleutbildad personal på förskolorna, men hotar man att ta bort barnskötarna så får man ingen utbildad personal alls. Det finns ju för tusan inga förskollärare! Och jag misstänker att alla barnskötare inte vill vidareutbilda sig, utan är fullt nöjda med sin utbildningsnivå och som är fullt lika kompetenta som en högskoleutbildad. Det blir i slutändan dyrare för kommunen att låta barnskötarna bli förskollärare än att låta er vara det ni är, så trycket kommer nog någon annanstans ifrån än just pengarna.

camillos sa...

Nä det finns inga regler som säger att det bara ska vara förskollärare på förskolan. Det har hela tiden varit blandat med olika variationer men oftast två fsk och en bsk i snitt.
En skillnad i den nya skollagen är att fsk har mer uttalat ansvar men vi bsk är inte uträknade i den, vi nämns även där.

Kajsas kompis igen sa...

Det gick lite snabbt där, självklart ska det inte vara "bara" som i reglerna. Men snacket i kommunhuset... Frågan är varför? Varför tvinga er att läsa vidare om ni inte vill och det egentligen inte behövs? Det verkar inte som att det beror på pengar, de måste ha fått kritik någonstans ifrån? Kan tyvärr inte luska vidare åt er.