söndag, juni 27, 2010

Jesusblomman

Jag fick en växt av Millan för många år sedan. Själva växten ser lite halvtråkig ut ganska länge men då och då (kanske vartannat år) börjar den blomma.

Min mamma kallade den för Jesusblomman. Det var nåt hon hade hört tror jag och namnet beror på att det alltid är tolv långa blad (apostlarna) och till slut kommer blomman upp (Jesus). Jag har aldrig hört någon annan kalla den för det namnet och när jag Googlade "Jesusblomman" så hittar jag ingenting om den. Det kanske bara var min mamma som kallade den för Jesusblomman.

Har du hört talas om det namnet nån gång?

Nu blommar i alla fall min Jesusblomma:


Okej Newyorkmamman, på din begäran kommer här receptet på munkarna:


2 äggvitor

5 dl socker

3 dl florsocker

2 msk vaniljsocker

4 msk potatismjöl


4 msk gelatinpulver upplöses i 3 dl kokande vatten. När det löst sig tillsätt 3 dl kallt vatten.


Blanda ihop allt. Vispa med elvisp i 15-20 minuter tills smeten tjocknar. Häll ut smeten i en form som du först lagt smörpapper i. Låt stå kallt ett par timmar.


Skär ut rutor.


Värm ett paket cocosflingor (200 g)

2 msk kakao

Rulla rutorna i cocos/kakao

Ställ kallt.

Går bra att frysa. Fast det behövs nog inte, för de går åt...


Lycka till!

Inga kommentarer: