måndag, november 30, 2009

Kan man vara fööör duktig?



Jag och sonen åkte hem till min syster och tog en fika förut. De har det så mysigt och fint i sitt nyrenoverade hem.



Kära lilla syster har alltid haft en förkärlek för värmeljus. Och andra ljus. Fast levande.


Jag har tidigare berättat om att jag ofta räknar mönster. Eller ljus.



Idag räknade jag till 63 tända ljus. Sen tappade jag räkningen.

Det är väldans mysigt med alla tända ljus.

Undrar hur lång tid det tar att tända alla ljus?

Undrar hur många förpackningar med värmeljus de köper varje gång de är på IKEA...

Många blir det nog.


Vet ni förresten att man kan vara så duktig att man är fööör duktig? Att man kan vara så duktig så att det inte är bra. Ändå är det väl ändå det som cheferna på det stora företaget vill ha hos sina anställda? Bra, trevlig och snabb personal. Men är man för bra så får man ingen fast anställning tydligen.


För det stora framgångsrika företaget har kommit på ett knep. Jodå, först får den duktiga personalen gå som vikarie i nästan två år men inte mer för då träder den fantastiska anställningslagen LAS in och man blir automatiskt fastanställd.


Då blir den duktiga personalen anställd som visstidsanställd i nästan två år. För det stora företaget vill ju ändå behålla den kompetenta duktiga personalen.


Men inte fastanställa. Nä, för det kan ju ge den duktiga personalen en viss trygghet och den stora klumpen i magen skulle kunna försvinna. Men, nädå. Det stora företaget väljer att ha kvar den duktiga personalen helt utan trygghet. Men bara de som är duktiga får ju stanna kvar, bara man inte är fööör duktig.


Fattar ni?


Nä, inte jag heller.


4 kommentarer:

Mamman till pojk i miljöhus sa...

Det är verkligen jättefint med tända ljus. Jättefint kök har dom också fått!! =)

Låter helt sjukt det där med anställningen. Det är så fult när dom gör så. Kan man inte göra något åt det alls?

camillos sa...

Nä, man kan inget göra när man bara är en liten människa i det stora företaget...

mockapocka sa...

Fy för maktgalna människor och företag.
Men ljus är fint. Men lagom många, annars ser man inte ljusen för alla ljusen ;)

camillos sa...

Men det är ganska mysigt med levande ljus, fast jaa lagom är bäst...