lördag, oktober 31, 2009

Färsk timjan!

I går när jag handlade visste jag för en gångs skull precis vilken middagsmat jag skulle göra. Det är ett gammalt viktväktarrecept som jag har gjort en enda gång för länge sedan.



Det är en rätt som innehåller kyckling, paprikor, matlagningsgrädde (väääldigt lätt sådan), färsk basilika och färsk timjan.


Färsk timjan, har ni smakat på det? Det är en fantastiskt god krydda! Det doftar ljuvligt och det sätter piff på maten. Annars gillar jag ganska starkt kryddad mat, men timjan sätter piff utan att vara starkt/hett.


Det konstiga är att jag har dåliga matminnen med timjan. Jag minns söndagsmiddar från förr då mamma gjorde plommonspäckad fläskstek med rosmarin och timjan. Alltså, torkad rosmarin och timjan. Allt det i kombination får mig nästan att rysa.


Men färsk timjan, det är gott!!!


Vi ska backa bandet lite, för innan jag skulle tillaga den smaskiga middagen åkte jag och sonen med min pappa till Blomsterlandet och köpte slut på halva lönen. Vi köpte ljung och gravdekorationer som vi sedan åkte med till gravarna tillsammans med våra gravlyktor som legat i säkert förvar i källaren under sommaren.


Under hela bilfärden och den stund det tog på Blomsterlandet försökte sonen övertala mig att vi skulle äta mat på Ove's (en helt klart överskattad korvkiosk) och avsluta med en glass på Triumfglass (faktiskt den godaste glassen). Jag gjorde klart för sonen att det inte skulle hända eftersom att jag redan hade handlat och planerat middagen för dagen.




Väl hemma igen efter att ha gjort fint på gravarna och tänt lyktorna var vi hungriga så jag började med middagen direkt. Mmm, det doftade gott! Det smakade gott!


Då började sonen prata om Ove's igen. Jag, som vid detta laget var övertygad om att MIN mat smakade bäst i hela världen, frågade sonen:

-Visst är detta godare är korv och mos på Ove's?

-Nej, jag tycker inte det, svarade sonen.


Resten av måltiden försökte sonen reparera min självkänsla så gott han kunde med att övertyga mig att min mat smakade jättegott. Men.....


Jag tipsade sonen, inför framtiden, att aldrig ALDRIG säga så till den tjej som han eventuellt flyttar ihop med.

- För då åker du ut med huvudet före!


Jaja, det är väl inte lätt att få en tonåring helt nöjd, speciellt inte när hans smaklökar har blivit trumatiserade av den dåliga bambamaten.


Undrar vad jag ska göra för middag idag?

Inga kommentarer: