söndag, juli 01, 2012

Vad har vi lärt oss idag då?

Häromveckan var vi på Allum för att lämna in sonens iPhone 4s som inte gick att ladda. Den välfriserade killen bakom disken i telefonbutiken med en siffra till namn kikade på telefonen och sa att det såg ut som ärg inne i kontakten. Det i sin tur beror nog på fukt och om så var fallet skulle det inte gå på garantin. Jag lämnade in telefonen i alla fall med beskedet att det skulle kosta mig 250 kronor ifall det var så att det berodde på fukt.

Suck. Telefonen är bara sju månader gammal och jag vet att sonen är väldigt varsam med sin telefon och jag kan svära på att han aldrig har duschat med den.
Jag fick mig ett mindre spel och sonen blev varse att han minsann INTE skulle få en ny iPhone varpå jag plockade fram min gamla mobiltelefon med knappar och en kamera om inte är värd namnet. Sonens snälla farbror och faster gav honom en gammal iPhone 3 med spräckt skärm. Trots skärmen så funkade den och sonen slapp använda min gamla mobil med tryckknappar.


Tidigare i veckan fick jag ett sms där det stod att jag kunde hämta upp telefonen och idag åkte vi till butiken i Allum. På väg dit laddade jag för att argumentera mot de välfriserade killarna som jobbar där. Jag menar, den ska väl i allsin dar tåla vanlig hantering! En annan välfriserad kille tog emot mitt inlämningskvitto och gick in bakom en dörr i den pyttelilla butiken. En minut senare kommer han ut med en sprillans ny iPhone till sonen. Det gick på garantin! Vad det var för fel vet jag inte. Fast jag bryr mig inte om vad det var för fel. Jag gick på lätta fötter och med ett leende på läpparna ut ur butiken med en ny iPhone 4s i handen. PUH! Sonens leende var visserligen ännu större så jag passade på att gå in på Panduro och fynda lite på rean. Bäst att passa på när sonen inte gnäller.

När vi kom hem var det dags att ringa till mobiloperatörens kundtjänst för att aktivera det nya simkortet (vi fick ett tillfälligt under reparationstiden). Det var då det började. Du vet väl hur det går till när man ska ringa nån kuntjänst. Man får en massa val man ska knappa in. När du har valt en första gång ska du välja ett annat nummer att knappa in och till slut vet man inte var i menyn man befinner sig. Jag vet inte vad jag gjorde men helt plötligt hade jag visst gjort nåt aktiv val och det skulle dimpa ner i brevlådan inom en vecka. Hjälp, vad hade jag gjort?

Jag la på luren (eller rättare sagt tryckte "avluta samtalet" på skärmen) och ringde tillbaka. Den gången var jag mer noga och tryckte inte förrän jag hade hört färdigt de olika valen. Ändå pasade inget av valen mig så jag tryckte ingenting och till slut blev jag kopplad till en livs levande människa. Det passar mig så mycket bättre, att få prata med en livs levande människa. En himla trevlig människa var det också. Jag förklarade mitt ärende (med simkortet) och mitt dilemma (med knapptryckningen) och som tur var så var det en humoristisk kille i den andra luren. Han aktiverade simkortet och sen kollade han vad det var jag hade gjort. Jag hade visst beställt nåt dokument av nåt slag. Vaddå, frågade jag? Häng kvar så ska jag kolla, svarade killen i luren.
När han kom tillbaka så förklarade han att jag visst hade överlåtit mitt abbonemang till...sen skrattade han. Det var visst ingen fara. Han var inte säker på vad det var för dokument men han trodde att jag hade beställt hem ett papper med pikod eller så.

Ja så kan det gå när man heter Camillos. Så, vad har vi lärt oss idag?
Jo, att man inte skall utsätta sin iPhone för fukt, att man ska skaffa en försäkring till densamma och att man ska vara försiktig när man trycker in sitt val i en telefonkundtjänst.

Nu ska jag sova. I morgon börjar jag jobba tidigt som attan. Sista veckan innan semestern, som sagt. Men det ska nog gå bra. Bara vi får tillbaka vårt vatten här hemma så kommer allt annat att gå bra.

Kram!
Photobucket

3 kommentarer:

Anonym sa...

vad bra att det löste sig efter alla om och men ... :-)

vally sa...

...knyter an till Helena och tackar för humoristiskt inlägg dessutom.
:-)

Anonym sa...

Ja, vad vore livet utan livs levande människor? Inte mycket alls faktiskt.
/mocka