fredag, december 26, 2008

Tomten kommer - igen!


Så var det annandagen. Tomten kommer idag igen. Idag träffas hela tjocka släkten på sonens farmors sida av släkten. Vi blir så många att vi ska äta i radhusområdets festlokal, annars får vi inte plats hemma hos värdparet. Tråkigt? Nä, väldigt praktiskt faktiskt tycker jag.
Vet ni hur trångt det blir när ca trettio personer ska sitta ner och äta länge i ett vanligt radhus?
Jo, väääldigt trångt...
Fast efter maten ska vi hem till värdparet, för annars hittar nog inte tomten oss...

Före kalaset idag ska jag och sonen till Allum, det stora köpcentrat där det förmodligen är precis hur mycket folk som helst idag. Mellandagsrean har ju börjat...
Men vi ska faktiskt handla ett par julklappar till sonens farbröder. Men vad köper man till folk som redan verkar ha allt? Fast å andra sidan tror jag att ALLA redan har vad de behöver.

Det kanske är dags att sluta köpa julklappar bara för köpandets skull? Det blir ju bara ett evigt bytande av pengar faktiskt! Jag, mina syskon och min pappa slutade köpa julklappar till oss vuxna för flera år sedan. På så vis slipper man stressen av att leta efter en julklapp, man sparar pengar och i stället lägger vi pengarna på den goda julmaten och naturligtvis på julklappar till barnen.

Varför firar man jul? Är det inte för att fira Jesus födelse? Hur många kommer i håg det?
Jag sjunger i en gospelkör (det är såå roligt!). I söndags hade vi vår julgospelkonsert. Det var så stämningsfullt och roligt!!! Prästen sa inte många ord men de var tänkvärda. Han pratade om Maria och Josef som ju var ett väldigt ungt par som väntade barn fast de inte var gifta ännu. Det var nog inte många som förstod det stora som skulle hända. Det unga paret blev nog ganska utstötta av samhället.
Jag har aldrig tänkt på berättelsen på det sättet. Hmm. Man kanske skulle ägna de utstötta i samhället en tanke så här i jultid. Och alla andra på jorden som har det svårt.
De svåraste beslutet jag själv har i juletid är bara att komma på vad jag ska köpa i julklapp. Vilket lyxproblem, va?

Nä, nu är det dags att göra sig i ordning för dagens tomtebesök.

Ha de gott, igelkott!

Inga kommentarer: